Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lastensuojelun jälkihuollon asiakasnuorten palaute asiakkuuden päättyessä: "ettei jää ku nalli kalliolle"
Joensuu, Tiina; Pietarinen, Heidi (2024)
Joensuu, Tiina
Pietarinen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435786
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (jäljempänä Vake) lastensuojelun jälkihuollon asiakasnuorten palautetta asiakkuuden päättyessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa jälkihuollon palvelujen kehittämiseksi sekä tuottaa vertailukelpoista tietopohjaa jatkossa toteutettavia asiakaspalautekyselyjä varten Vakelle. Toimeksiantajana toimi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lastensuojelun jälkihuolto täysi-ikäisille. Viitekehyksenä toimi lastensuojelun jälkihuoltoon ja sen asiakaskokemuksiin perustuvat aiemmat tutkimukset sekä muu teoreettinen tieto lastensuojelusta, jälkihuollosta, aikuissosiaalityöstä, asiakaskokemuksesta ja kehittämistoiminnasta.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on toteuttanut toukokuusta 2024 lähtien jälkihuollon päättäville jälkihuollon asiakkaille asiakaspalautekyselyä, joka on toteutettu Webropol-kyselynä. Kysely sisältää sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Vastaajia oli 40, ja vastanneet olivat iältään 20-25-vuotiaita. Vaken alueella on tällä hetkellä 700 jälkihuollon asiakasta. Opinnäytetyössä analysoitiin lokakuun loppuun mennessä kertyneitä tuloksia sekä tilastollisin että sisällönanalyysin menetelmin.
Keskeiset tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä jälkihuollon palveluihin. Erityisesti sosiaaliohjaajien tavoitettavuus ja tapaamiskertojen riittävyys saivat korkeita arvosanoja. Nuorten luottamus työntekijöihin tuli esiin vahvana, ja nuoret kokivat jälkihuollon palvelut erittäin tärkeäksi. Enemmän tukea kaivattiin ihmissuhteiden hoitamisessa ja läheisten huomioimisessa. Asiakkuuden loppuvaiheessa toivottiin enemmän tukea siirron valmistelussa muihin palveluihin. Myös jälkihuollon päättymisikärajan laskeminen sai osakseen paljon kritiikkiä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että jälkihuollon palvelut ovat suurilta osin onnistuneet vastaamaan nuorten tarpeisiin. Kehittämisehdotuksina esitetään muun muassa asiakaspalautelomakkeen kehittämistä ja palvelun loppuvaiheen työstämisen parantamista.
Asiasanat: Lastensuojelu, jälkihuolto, aikuissosiaalityö, asiakaskokemus, kehittäminen This Bachelor’s thesis analysed the feedback from child welfare after-care services for young adults within the Wellbeing Services County of Vantaa and Kerava (from now on referred to as Vake) after their service period. The study aimed to provide information for the development of after-care services and to establish comparable knowledge base for future client feedback surveys in Vake. The commissioner for this thesis was the Wellbeing Services County of Vantaa and Kerava. The theoretical background was based on previous studies on child welfare after-care and client experiences and other theoretical knowledge related to child welfare, after-care, adult social work, client experience, and development activities.
Since May 2024, the Wellbeing Services County of Vantaa and Kerava has conducted a client feedback survey for clients ending their after-care services. The survey was implemented via Webropol and included both multiple-choice and open-ended questions. A total of 40 individuals aged 20–25 participated in the survey. There are currently 700 after-care clients in the Vake region. This thesis analysed the results collected by the end of October using statistical and content analysis methods.
The essential findings indicated that most respondents were satisfied with the after-care services. In particular, the accessibility of social counsellors and the number of meetings received high ratings. Young clients strongly trusted the workers and highlighted the importance of after-care services. More support was desired in managing human relationships and considering close family members. In the final phase of the client relationship, more support was requested to prepare the transfer to other services. The decision to lower the age limit for ending after-care also received much criticism.
Based on the results, it can be concluded that after-care services have successfully met the needs of young clients. Suggestions for improvement include the development of the client feedback form and enhancing the transition process at the end of the service.
Keywords: child welfare, after-care, adult social work, client experience, development
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on toteuttanut toukokuusta 2024 lähtien jälkihuollon päättäville jälkihuollon asiakkaille asiakaspalautekyselyä, joka on toteutettu Webropol-kyselynä. Kysely sisältää sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Vastaajia oli 40, ja vastanneet olivat iältään 20-25-vuotiaita. Vaken alueella on tällä hetkellä 700 jälkihuollon asiakasta. Opinnäytetyössä analysoitiin lokakuun loppuun mennessä kertyneitä tuloksia sekä tilastollisin että sisällönanalyysin menetelmin.
Keskeiset tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä jälkihuollon palveluihin. Erityisesti sosiaaliohjaajien tavoitettavuus ja tapaamiskertojen riittävyys saivat korkeita arvosanoja. Nuorten luottamus työntekijöihin tuli esiin vahvana, ja nuoret kokivat jälkihuollon palvelut erittäin tärkeäksi. Enemmän tukea kaivattiin ihmissuhteiden hoitamisessa ja läheisten huomioimisessa. Asiakkuuden loppuvaiheessa toivottiin enemmän tukea siirron valmistelussa muihin palveluihin. Myös jälkihuollon päättymisikärajan laskeminen sai osakseen paljon kritiikkiä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että jälkihuollon palvelut ovat suurilta osin onnistuneet vastaamaan nuorten tarpeisiin. Kehittämisehdotuksina esitetään muun muassa asiakaspalautelomakkeen kehittämistä ja palvelun loppuvaiheen työstämisen parantamista.
Asiasanat: Lastensuojelu, jälkihuolto, aikuissosiaalityö, asiakaskokemus, kehittäminen
Since May 2024, the Wellbeing Services County of Vantaa and Kerava has conducted a client feedback survey for clients ending their after-care services. The survey was implemented via Webropol and included both multiple-choice and open-ended questions. A total of 40 individuals aged 20–25 participated in the survey. There are currently 700 after-care clients in the Vake region. This thesis analysed the results collected by the end of October using statistical and content analysis methods.
The essential findings indicated that most respondents were satisfied with the after-care services. In particular, the accessibility of social counsellors and the number of meetings received high ratings. Young clients strongly trusted the workers and highlighted the importance of after-care services. More support was desired in managing human relationships and considering close family members. In the final phase of the client relationship, more support was requested to prepare the transfer to other services. The decision to lower the age limit for ending after-care also received much criticism.
Based on the results, it can be concluded that after-care services have successfully met the needs of young clients. Suggestions for improvement include the development of the client feedback form and enhancing the transition process at the end of the service.
Keywords: child welfare, after-care, adult social work, client experience, development