Hotellin markkinoinnin ja näkyvyyden tehostaminen Instagramissa
Ronkainen, Iida (2024)
Ronkainen, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435859
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella sitä, miten hotellit pystyisivät tehostamaan markkinointiaan ja näkyvyyttään Instagramissa. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, mitä asioita Instagram markkinoinnin parissa työskentelevät henkilöt kokevat haastavina ja tarjota sen pohjalta kehittämisehdotuksia.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu opinnäytetyön aiheen kannalta keskeisistä markkinointiin ja kuluttajakäyttäytymiseen liittyvistä käsitteistä. Opinnäytetyössä käsitellään Instagramin erilaiset algoritmit. Instagramin eri toiminnoissa, julkaisuissa, tarinoissa, keloissa, kaikissa edellä mainituissa algoritmi toimii hieman eri tavoin ja opinnäytetyössä käydään läpi, miten algoritmit eroavat toisistaan.
Strukturoidussa kysymyslomakkeessa, jota tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin, oli valmiiksi laaditut kysymykset avoimella vastausmahdollisuudella. Kysymykset oli laadittu liittyen kyseisen hotellin Instagram markkinointiin. Tavoitteena oli selvittää, miten tehokkaasti ja monipuolisesti hotellit käyttävät Instagramia ja sen eri ominaisuuksia markkinointia suunnitellessaan, toteuttaessaan ja kehittäessään. Vastausten pohjalta pohdittiin, mitkä tekijät vaikuttavat hotellien markkinointitapoihin ja siihen, miten ne voisivat pärjätä kovassa kilpailussa nykyaikaisen digitaalisen markkinoinnin maailmassa.
Tässä opinnäytetyössä esitetään kehitysehdotuksena esimerkki markkinoinnin vuosikellosta, josta hotelli hyötyisi Instagram markkinointia suunnitellessaan ja toteuttaessaan. Nostot markkinoinnin vuosikelloon on suunniteltu pitäen mielessä matkailualalle soveltuvat teemat ja merkkipäivät. Tässä opinnäytetyössä on pohdittu tietoperustan ja haastattelulomakkeesta kerättyjen vastausten avulla myös esimerkkejä julkaisuista, joita hotellit voisivat Instagram markkinoinnissaan hyödyntää. Tavoitteena oli luoda esimerkki sellaisista toimista Instagramissa, jotka loisivat kanssakäymistä hotellin ja potentiaalisen asiakkaan välille, jotka saavuttaisivat eniten näkyvyyttä, herättäisivät kiinnostuksen ja keräisivät juuri halutunlaista huomiota potentiaalisilta tulevilta ja myös tutuilta asiakkailta.
Tämän opinnäytetyön kehitysehdotuksena esitettyä Instagram seuraajien osallistamista pidettiin työelämän edustajan mukaan hyödyllisenä ideana ajatellen tulevaisuuden Instagram markkinointia. Sitä hyödyntämällä vuorovaikutus Instagramissa tapahtuisi suoraan asiakkaiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu opinnäytetyön aiheen kannalta keskeisistä markkinointiin ja kuluttajakäyttäytymiseen liittyvistä käsitteistä. Opinnäytetyössä käsitellään Instagramin erilaiset algoritmit. Instagramin eri toiminnoissa, julkaisuissa, tarinoissa, keloissa, kaikissa edellä mainituissa algoritmi toimii hieman eri tavoin ja opinnäytetyössä käydään läpi, miten algoritmit eroavat toisistaan.
Strukturoidussa kysymyslomakkeessa, jota tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin, oli valmiiksi laaditut kysymykset avoimella vastausmahdollisuudella. Kysymykset oli laadittu liittyen kyseisen hotellin Instagram markkinointiin. Tavoitteena oli selvittää, miten tehokkaasti ja monipuolisesti hotellit käyttävät Instagramia ja sen eri ominaisuuksia markkinointia suunnitellessaan, toteuttaessaan ja kehittäessään. Vastausten pohjalta pohdittiin, mitkä tekijät vaikuttavat hotellien markkinointitapoihin ja siihen, miten ne voisivat pärjätä kovassa kilpailussa nykyaikaisen digitaalisen markkinoinnin maailmassa.
Tässä opinnäytetyössä esitetään kehitysehdotuksena esimerkki markkinoinnin vuosikellosta, josta hotelli hyötyisi Instagram markkinointia suunnitellessaan ja toteuttaessaan. Nostot markkinoinnin vuosikelloon on suunniteltu pitäen mielessä matkailualalle soveltuvat teemat ja merkkipäivät. Tässä opinnäytetyössä on pohdittu tietoperustan ja haastattelulomakkeesta kerättyjen vastausten avulla myös esimerkkejä julkaisuista, joita hotellit voisivat Instagram markkinoinnissaan hyödyntää. Tavoitteena oli luoda esimerkki sellaisista toimista Instagramissa, jotka loisivat kanssakäymistä hotellin ja potentiaalisen asiakkaan välille, jotka saavuttaisivat eniten näkyvyyttä, herättäisivät kiinnostuksen ja keräisivät juuri halutunlaista huomiota potentiaalisilta tulevilta ja myös tutuilta asiakkailta.
Tämän opinnäytetyön kehitysehdotuksena esitettyä Instagram seuraajien osallistamista pidettiin työelämän edustajan mukaan hyödyllisenä ideana ajatellen tulevaisuuden Instagram markkinointia. Sitä hyödyntämällä vuorovaikutus Instagramissa tapahtuisi suoraan asiakkaiden kanssa.