Kestävyysosaava ammatillinen koulutus
Anttila, Tiina (2024)
Anttila, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535913
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Koulutuskuntayhtymä OSAO. OSAO on laatinut valtakunnallisen ammatillisen koulutuksen kestävyystiekartan pohjalta oman kestävyystiekartan, jonka tavoitteena on integroida kestävä kehitys osaksi OSAOn kaikkea toimintaa vuoteen 2030 mennessä. Yksi valtakunnallisen tiekartan painopisteistä on henkilöstön osaaminen ja ammatti-identiteetti ja OSAOssa painopisteen tavoite on henkilöstön osaamisen vahvistaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää OSAOn henkilöstön kestävyysosaamisen tason selvittämistä sekä keinoja henkilöstön kestävyysosaamisen asenteen ja sitoutumisen vahvistamiseksi. Kehittämistyöllä oli kaksi tavoitetta: kehittää OSAOn henkilöstön kestävyysosaamista kartoittava kysely ja toteuttaa se, sekä luoda OSAOlle kehittämisehdotus, joka avulla voidaan vahvistaa henkilöstön asennetta ja sitoutumista kestävyysosaamisen kehittämiseen ja kestävää kehitystä edistävään toimintaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään ammatillisen koulutuksen henkilöstön kestävyysosaamiseen ja sen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä; kestävää kehitystä ja sen osana ilmastokriisiä, kestävää kehitystä edistävää koulutusta ja kestävän kehityksen opettamista sekä kestävyysosaamista ja systeemiajattelua. Kehittämistyön menetelminä on käytetty kolmea tutkimuksellista lähestymistapaa, yhteiskehittämistä ja kyselytutkimusta. Kyselyn tulosten analysointi on rajattu opinnäytetyössä henkilöstön asennetta ja sitoutumista kartoittaneisiin kysymyksiin. Tulosten tulkintaan on käytetty kvantitatiivista tilastollisesti kuvaavaa analyysiä ja sille tyypillistä tulosten graafista havainnollistamista. Kehittämisehdotukseen on sovellettu kestävään kuluttajakäyttäytymiseen kehitettyä käyttäytymistieteellistä EAST-viitekehystä.
Työn keskeisenä tuotoksena syntyi OSAOn henkilöstön kestävyysosaamista kartoittanut kysely toteutuksineen. Kyselyn johtopäätöksenä yli puolet henkilöstöstä pitää asennetta ja sitoutumista kestävyysosaamisen kehittämiseen tärkeänä, suhtautuu myönteisesti kestävän kehityksen edistämisen mukanaan tuomaan muutokseen ja on sitoutunut OSAOn kestävän kehityksen edistämiseen. Kyselyn osa-aineistotuloksista laaditut graafiset kuviot toimivat toimeksiantajalla käytännöllisinä työkaluina tulosten tarkastelussa ja esittelyssä henkilöstölle. Tulokset ovat hyödynnettävissä henkilöstön kestävyysperehdytyksen ja koulutusten järjestämiseksi, sekä kestävyysosaamisen ja -toimijuuden kehittämiseksi. Kyselyn koulutusala taustamuuttajakysymystä kehittämällä tulokset ovat jatkossa mahdollista analysoida koulutus-alakohtaisesti luotettavammin.
Työn toisena tuotoksena syntyi kehittämisehdotus, joka avulla OSAOssa voidaan vahvistaa henkilöstön asennetta ja sitoutumista kestävyysosaamisen kehittämiseen ja kestävää kehitystä edistävään toimintaan. Kestävyystiekarttaan liittyvää organisaation uudistuminen on mahdollista vasta, kun henkilöstö on sitoutunut kehittämään kestävyysosaamista. Käyttäytymistieteeseen pohjautuva, mutta käytännönläheinen toimintamalli voi edesauttaa uudistumisen kanavoitumista positiiviseksi, OSAOn kestävää kehitystä edistäväksi ja rakentavaksi hengeksi. Opinnäytetyön aikataulussa ei ollut mahdollista tutkia, voidaanko kehitetyllä ehdotuksella saada aikaan muutosta. The thesis was commissioned by the Educational Consortium OSAO. Based on the national sustainability road map for vocational education and training (VET), OSAO has drawn up its own road map, with the aim of integrating sustainable development into all operations by 2030. One of the priorities of the national road map is personnel competence and professional identity. At OSAO the priority objective is to strengthen the competence of the personnel.
The purpose of the thesis was to develop the assessment of the level of sustainability competence of OSAO's personnel and methods for strengthen the attitude and commitment of personnel to sustainability competence. The development work had two objectives: to develop and implement a survey to map the sustainability competence of OSAO's personnel, and to create a development proposal that can be used to strengthen the personnel’s commitment towards developing sustainability competence and activities promoting sustainable development.
The theoretical framework of the thesis presents factors affecting the sustainability competence of vocational education personnel and their development; sustainable development and the climate crisis as a part of it, education promoting sustainable development and teaching sustainable development, as well as sustainability competence and systems thinking. Three research-based approaches, co-development, and a survey were used as methods for the development work. In the thesis, the analysis of the survey results was limited to questions that surveyed the attitude and commitment of the personnel. Quantitative statistically descriptive analysis and typical graphical visualization of the results were used to interpret the results. The development proposal is based on the behavioral science EAST framework, developed for promoting sustainable consumer behavior.
The main result of the work was the implemented survey that mapped the sustainability competence of OSAO personnel. As a conclusion of the survey, more than half of the employees consider attitude and commitment to developing sustainability competence important, have a positive attitude towards the change brought about by promoting sustainable development and are committed to promoting it at OSAO. The graphical diagrams created from the survey sub-material results serve as practical tools for the commissioner in reviewing and presenting the results to the personnel. The results can be used for organizing sustainability orientation and training for personnel, as well as for developing sustainability competence and agency. By developing the background question concerning the field of education, it will be possible to analyze the results more reliably by field of education.
The second result was a development proposal that can be used to strengthen the attitude and commitment of OSAO personnel to the development of sustainability competence and activities promoting sustainable development. The organizational renewal related to the road map is only possible when the personnel is committed to developing competence. A behavioral science-based, yet practical operating model can help channel renewal into a positive, constructive spirit that promotes the sustainable development of OSAO. Within the time frame of the thesis, it was not possible to test the proposal.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää OSAOn henkilöstön kestävyysosaamisen tason selvittämistä sekä keinoja henkilöstön kestävyysosaamisen asenteen ja sitoutumisen vahvistamiseksi. Kehittämistyöllä oli kaksi tavoitetta: kehittää OSAOn henkilöstön kestävyysosaamista kartoittava kysely ja toteuttaa se, sekä luoda OSAOlle kehittämisehdotus, joka avulla voidaan vahvistaa henkilöstön asennetta ja sitoutumista kestävyysosaamisen kehittämiseen ja kestävää kehitystä edistävään toimintaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään ammatillisen koulutuksen henkilöstön kestävyysosaamiseen ja sen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä; kestävää kehitystä ja sen osana ilmastokriisiä, kestävää kehitystä edistävää koulutusta ja kestävän kehityksen opettamista sekä kestävyysosaamista ja systeemiajattelua. Kehittämistyön menetelminä on käytetty kolmea tutkimuksellista lähestymistapaa, yhteiskehittämistä ja kyselytutkimusta. Kyselyn tulosten analysointi on rajattu opinnäytetyössä henkilöstön asennetta ja sitoutumista kartoittaneisiin kysymyksiin. Tulosten tulkintaan on käytetty kvantitatiivista tilastollisesti kuvaavaa analyysiä ja sille tyypillistä tulosten graafista havainnollistamista. Kehittämisehdotukseen on sovellettu kestävään kuluttajakäyttäytymiseen kehitettyä käyttäytymistieteellistä EAST-viitekehystä.
Työn keskeisenä tuotoksena syntyi OSAOn henkilöstön kestävyysosaamista kartoittanut kysely toteutuksineen. Kyselyn johtopäätöksenä yli puolet henkilöstöstä pitää asennetta ja sitoutumista kestävyysosaamisen kehittämiseen tärkeänä, suhtautuu myönteisesti kestävän kehityksen edistämisen mukanaan tuomaan muutokseen ja on sitoutunut OSAOn kestävän kehityksen edistämiseen. Kyselyn osa-aineistotuloksista laaditut graafiset kuviot toimivat toimeksiantajalla käytännöllisinä työkaluina tulosten tarkastelussa ja esittelyssä henkilöstölle. Tulokset ovat hyödynnettävissä henkilöstön kestävyysperehdytyksen ja koulutusten järjestämiseksi, sekä kestävyysosaamisen ja -toimijuuden kehittämiseksi. Kyselyn koulutusala taustamuuttajakysymystä kehittämällä tulokset ovat jatkossa mahdollista analysoida koulutus-alakohtaisesti luotettavammin.
Työn toisena tuotoksena syntyi kehittämisehdotus, joka avulla OSAOssa voidaan vahvistaa henkilöstön asennetta ja sitoutumista kestävyysosaamisen kehittämiseen ja kestävää kehitystä edistävään toimintaan. Kestävyystiekarttaan liittyvää organisaation uudistuminen on mahdollista vasta, kun henkilöstö on sitoutunut kehittämään kestävyysosaamista. Käyttäytymistieteeseen pohjautuva, mutta käytännönläheinen toimintamalli voi edesauttaa uudistumisen kanavoitumista positiiviseksi, OSAOn kestävää kehitystä edistäväksi ja rakentavaksi hengeksi. Opinnäytetyön aikataulussa ei ollut mahdollista tutkia, voidaanko kehitetyllä ehdotuksella saada aikaan muutosta.
The purpose of the thesis was to develop the assessment of the level of sustainability competence of OSAO's personnel and methods for strengthen the attitude and commitment of personnel to sustainability competence. The development work had two objectives: to develop and implement a survey to map the sustainability competence of OSAO's personnel, and to create a development proposal that can be used to strengthen the personnel’s commitment towards developing sustainability competence and activities promoting sustainable development.
The theoretical framework of the thesis presents factors affecting the sustainability competence of vocational education personnel and their development; sustainable development and the climate crisis as a part of it, education promoting sustainable development and teaching sustainable development, as well as sustainability competence and systems thinking. Three research-based approaches, co-development, and a survey were used as methods for the development work. In the thesis, the analysis of the survey results was limited to questions that surveyed the attitude and commitment of the personnel. Quantitative statistically descriptive analysis and typical graphical visualization of the results were used to interpret the results. The development proposal is based on the behavioral science EAST framework, developed for promoting sustainable consumer behavior.
The main result of the work was the implemented survey that mapped the sustainability competence of OSAO personnel. As a conclusion of the survey, more than half of the employees consider attitude and commitment to developing sustainability competence important, have a positive attitude towards the change brought about by promoting sustainable development and are committed to promoting it at OSAO. The graphical diagrams created from the survey sub-material results serve as practical tools for the commissioner in reviewing and presenting the results to the personnel. The results can be used for organizing sustainability orientation and training for personnel, as well as for developing sustainability competence and agency. By developing the background question concerning the field of education, it will be possible to analyze the results more reliably by field of education.
The second result was a development proposal that can be used to strengthen the attitude and commitment of OSAO personnel to the development of sustainability competence and activities promoting sustainable development. The organizational renewal related to the road map is only possible when the personnel is committed to developing competence. A behavioral science-based, yet practical operating model can help channel renewal into a positive, constructive spirit that promotes the sustainable development of OSAO. Within the time frame of the thesis, it was not possible to test the proposal.