Liikehallintakyvyn harjoittaminen: Opas ADHD-lasten kanssa toimiville
Aho, Mikko (2024)
Aho, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335680
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) on toimintakykyä heikentävä kehityksellinen häiriö, jonka esiintyvyys 6–18-vuotiailla on 3,6–7,2 %. Suomessa lasten ja nuorten ADHD-diagnoosit ovat yleistyneet merkittävästi viime vuosina, erityisesti Pohjois-Karjalassa. ADHD-lapsilla on havaittu heikommat motoriset taidot ja huonompi kuntotaso ikätovereihinsa verrattuna, mikä tekee liikehallinnan kehittämisestä tärkeää. Lisäksi ADHD-diagnoosin saaneet ovat usein myös jäljessä motorisessa kehityksessään. Liikehallintakyky tarkoittaa kehon asentojen ja liikkeiden hallintaa, joka ilmenee aistitoimintojen, hermoston ja lihaksiston yhteispelinä. Lasten ja nuorten liikehallinnan kehittäminen edellyttää monipuolista liikuntaa, jossa yhdistyy erilaiset liikkumistavat ja välineet. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tehtävänä oli kehittää Rantakylän normaalikoulun ADHD-lasten liikehallintaa pelillistämisen keinoin edellä mainituista syistä. Tiedonhaussa hyödynnettiin useita eri tietokantoja ja kirjallisuutta. Opinnäytetyön tuloksena syntyi liikehallinta haltuun! -opas, joka sisälsi 4 erilaista liikehallintaa kehittävää leikkiä. Kirjallisen palautteen mukaan harjoitukset olivat vauhdikkaita, monipuolisia ja sopivat hyvin kohderyhmän ikätasolle. Haasteena lopputuloksena nousi tiivis aikataulu. Jatkokehitysideana voitaisiin tutkia tarkemmin, onko tämän tyyppisellä harjoituksella vaikutusta oppilaiden liikehallintakykyyn esimerkiksi 6 tai 12 viikon jakson aikana.