Sisäisen myynnin tuen strateginen kehittäminen
Merikanto, Maria (2024)
Merikanto, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335670
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erään yrityksen sisäisen myynnin tuen nykytilaa ja kehittämistarpeita myyjien näkökulmasta. Toimeksiantajan myyjät olivat antaneet palautetta sisäisen myynnin tuen heikosta tavoitettavuudesta. Sisäisen myynnin tuen tarkoituksena on palvella organisaation omia myyjiä puhelimitse, sähköpostitse ja Teamsin pika-apu –kanavan välityksellä.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, miten sisäinen myynnin tuki auttaa myyjiä heidän työssään, ja missä asioissa myyjät kokivat tarvitsevansa eniten apua ja tukea. Lisäksi myyjiltä pyydettiin kehittämisehdotuksia siitä, miten sisäistä myynnin tukea voidaan kehittää tulevaisuudessa. Tutkimuksen yhtenä osa-alueena oli selvittää kesällä 2024 käyttöön otetun Teamsin pika-apu –kanavan käyttöä, hyödyllisyyttä ja kehittämistarpeita.
Teoreettinen viitekehys rakentui sisäisen markkinoinnin prosessien, myynnin tuen prosessien, myyntityön ja sisäisen asiakaspalvelun ympärille. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena.
Tutkimuksen tulosten perusteella myyjät kokivat sisäisen myynnin tuen tärkeäksi ja heidän työtään helpottavaksi. Suurimpana haasteena koettiin sisäisen myynnin tuen tavoitettavuus. Organisaation ohjeet koettiin epäselviksi ja vaikeiksi löytää. Myyjiltä saatujen vastauksien perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia sisäisen myynnin tuen kehittämiseksi sekä yhteistyön parantamiseksi sisäisen myynnin tuen ja myynnin välillä. Tietoisuutta molemmin puolin pitäisi lisätä, jotta ymmärrystä toisen työtä kohtaan voidaan kasvattaa. Kehittämisehdotukset on helppo viedä organisaatiossa käytäntöön.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, miten sisäinen myynnin tuki auttaa myyjiä heidän työssään, ja missä asioissa myyjät kokivat tarvitsevansa eniten apua ja tukea. Lisäksi myyjiltä pyydettiin kehittämisehdotuksia siitä, miten sisäistä myynnin tukea voidaan kehittää tulevaisuudessa. Tutkimuksen yhtenä osa-alueena oli selvittää kesällä 2024 käyttöön otetun Teamsin pika-apu –kanavan käyttöä, hyödyllisyyttä ja kehittämistarpeita.
Teoreettinen viitekehys rakentui sisäisen markkinoinnin prosessien, myynnin tuen prosessien, myyntityön ja sisäisen asiakaspalvelun ympärille. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena.
Tutkimuksen tulosten perusteella myyjät kokivat sisäisen myynnin tuen tärkeäksi ja heidän työtään helpottavaksi. Suurimpana haasteena koettiin sisäisen myynnin tuen tavoitettavuus. Organisaation ohjeet koettiin epäselviksi ja vaikeiksi löytää. Myyjiltä saatujen vastauksien perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia sisäisen myynnin tuen kehittämiseksi sekä yhteistyön parantamiseksi sisäisen myynnin tuen ja myynnin välillä. Tietoisuutta molemmin puolin pitäisi lisätä, jotta ymmärrystä toisen työtä kohtaan voidaan kasvattaa. Kehittämisehdotukset on helppo viedä organisaatiossa käytäntöön.