Asiakastyytyväisyystutkimus yksityiselle päiväkodille
Hietala, Teresa (2024)
Hietala, Teresa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335652
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli yksityisen päiväkodin asiakastyytyväisyyttä. Työn tavoitteena oli tutkia päiväkodin palvelun laatua ja arvioida sitä. Saatujen tulosten avulla oli tavoitteena löytää kehittämiskohteita yritykselle ja paikantaa mahdollisia ongelmakohtia palvelun toiminnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, asiakaskokemusta ja palvelun laatua sekä tutustuttiin niiden merkitykseen, mittaamiseen ja kehittämiseen. Käytetty lähdemateriaali koostui suomalaisesta kirjallisuudesta ja ulkomaisista tutkimuksista sekä kotimaisista internet-lähteistä.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisella strukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, jonka jaetun linkin asiakkaat saivat haltuun asiakkaiden ja yrityksen käytössä olevan viestintäohjelman avulla. Kysely suoritettiin nimettömänä. Kyselyyn vastasi 29 henkilöä 34 henkilöstä. Asiakastyytyväisyyskysely tuotettiin Webropol sovelluksella.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ovat todella tyytyväisiä päiväkodin ympäristöön, viihtyvyyteen ja toimintaan. Tyytymättömimpiä asiakkaat olivat käytössä olevan DaisyFamily ohjelman toimivuuteen. Tutkimus osoitti, että yrityksen lupaus toteutuu sen toiminnassa ja asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä päiväkodin toimintaan ja palveluun kokonaisuudessaan. Avoin palaute mahdollisti sanalliset perustelut ja asiakaslähtöiset kehitysideat. Tutkimus tulokset osoittivat, että päiväkodin palvelun laatu on hyvää ja vastaajat suosittelisivat päiväkotia kaikille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, asiakaskokemusta ja palvelun laatua sekä tutustuttiin niiden merkitykseen, mittaamiseen ja kehittämiseen. Käytetty lähdemateriaali koostui suomalaisesta kirjallisuudesta ja ulkomaisista tutkimuksista sekä kotimaisista internet-lähteistä.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisella strukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, jonka jaetun linkin asiakkaat saivat haltuun asiakkaiden ja yrityksen käytössä olevan viestintäohjelman avulla. Kysely suoritettiin nimettömänä. Kyselyyn vastasi 29 henkilöä 34 henkilöstä. Asiakastyytyväisyyskysely tuotettiin Webropol sovelluksella.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ovat todella tyytyväisiä päiväkodin ympäristöön, viihtyvyyteen ja toimintaan. Tyytymättömimpiä asiakkaat olivat käytössä olevan DaisyFamily ohjelman toimivuuteen. Tutkimus osoitti, että yrityksen lupaus toteutuu sen toiminnassa ja asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä päiväkodin toimintaan ja palveluun kokonaisuudessaan. Avoin palaute mahdollisti sanalliset perustelut ja asiakaslähtöiset kehitysideat. Tutkimus tulokset osoittivat, että päiväkodin palvelun laatu on hyvää ja vastaajat suosittelisivat päiväkotia kaikille.