Potentiaalinen asiakas kahden kaupungin pakettimatkalle
Aro, Anna; Tikkanen, Nanna (2024)
Aro, Anna
Tikkanen, Nanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantaja Ikaalisten Matkatoimisto Oy:lle, millainen olisi potentiaalinen asiakas suunnitteilla olevalle kahden kaupungin matkapaketille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle kolme erilaista asiakasprofiilia, joita pystytään hyödyntämään uuden matkapaketin suunnittelussa.
Potentiaalista asiakasta selvitettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely lähetettiin toimeksiantajan asiakasrekisteristä sellaisille asiakkaille, jotka olivat jo aiemmin hyödyntäneet toimeksiantajan kaupunkilomia lentäen tai osoittaneet kiinnostusta usean matkakohteen yhdistelmää kohtaan. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden aikaisempia matkailutottumuksia sekä mielipiteitä uuteen matkapakettiin liittyen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin asiakasta matkailijana kuin myös tutkimuksellisesta näkökulmasta, sillä tutkimus kohdistui toimeksiantajayrityksen asiakaskuntaan. Tämän lisäksi tietoperustassa käsiteltiin kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Myös matkailun käsitteitä avattiin matkailupalveluiden ja –tuotteiden sekä matkailumuotojen osalta. Teoriaosuudessa puolestaan käsiteltiin kyselytutkimusprosessia aina suunnittelusta toteutukseen asti.
Kyselyn tulosten perusteella voitiin todeta uudella matkapaketilla olevan kysyntää. Pääpiirteittäin potentiaaliset asiakkaat matkapaketille olivat iältään yli 55-vuotiaita naisia. Heitä kiinnostaa katsella nähtävyyksiä, nauttia hyvästä ruuasta sekä tutustua paikalliseen kulttuuriin. Tulosten pohjalta luotiin kolme tarkempaa asiakasprofiilia: Maija Monipuolinen, Katja Kaupunkimatkailija sekä Seija Simppeli. Asiakasprofiilien jaottelu perustui vastaajien ikään sekä päiväkohtaiseen budjettiin.
Tulosten yleistettävyyden kannalta haasteena oli asiakaskunnan ikäryhmän suppeus sekä tarkka rajaaminen. Kohderyhmän keskuudessa tulokset olivat kuitenkin luotettavia sekä hyödynnettävissä juuri toimeksiantajan tarpeisiin.
Potentiaalista asiakasta selvitettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely lähetettiin toimeksiantajan asiakasrekisteristä sellaisille asiakkaille, jotka olivat jo aiemmin hyödyntäneet toimeksiantajan kaupunkilomia lentäen tai osoittaneet kiinnostusta usean matkakohteen yhdistelmää kohtaan. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden aikaisempia matkailutottumuksia sekä mielipiteitä uuteen matkapakettiin liittyen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin asiakasta matkailijana kuin myös tutkimuksellisesta näkökulmasta, sillä tutkimus kohdistui toimeksiantajayrityksen asiakaskuntaan. Tämän lisäksi tietoperustassa käsiteltiin kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Myös matkailun käsitteitä avattiin matkailupalveluiden ja –tuotteiden sekä matkailumuotojen osalta. Teoriaosuudessa puolestaan käsiteltiin kyselytutkimusprosessia aina suunnittelusta toteutukseen asti.
Kyselyn tulosten perusteella voitiin todeta uudella matkapaketilla olevan kysyntää. Pääpiirteittäin potentiaaliset asiakkaat matkapaketille olivat iältään yli 55-vuotiaita naisia. Heitä kiinnostaa katsella nähtävyyksiä, nauttia hyvästä ruuasta sekä tutustua paikalliseen kulttuuriin. Tulosten pohjalta luotiin kolme tarkempaa asiakasprofiilia: Maija Monipuolinen, Katja Kaupunkimatkailija sekä Seija Simppeli. Asiakasprofiilien jaottelu perustui vastaajien ikään sekä päiväkohtaiseen budjettiin.
Tulosten yleistettävyyden kannalta haasteena oli asiakaskunnan ikäryhmän suppeus sekä tarkka rajaaminen. Kohderyhmän keskuudessa tulokset olivat kuitenkin luotettavia sekä hyödynnettävissä juuri toimeksiantajan tarpeisiin.