Hakijakokemuksen kehittäminen
Harjula, Jutta (2024)
Harjula, Jutta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on hakijakokemuksen kehittäminen ja siinä keskityttiin ammatillisen koulutuksen hakuprosessiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hakijakokemuksen nykytilannetta ja tunnistaa sen kehittämiskohteet. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia hakijakokemuksen parantamiseksi. Kehittämistyössä pyrittiin selvittämään, millaisia kokemuksia hakijoille muodostuu hakuprosessin eri vaiheissa, mistä hyvä hakijakokemus muodostuu ja miten hakuprosessia voisi kehittää hakijakokemuksen parantamiseksi.
Työn toimeksiantajana oli Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia. Työhön osallistettiin Omnian englanninkielisen tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon opiskelijoita, jotka olivat hakeneet koulutukseen keväällä 2024 ja aloittivat opintonsa elokuussa 2024.
Työn tietoperusta koostui asiakaskokemuksen sekä hakijakokemuksen teorioista. Hakijakokemuksen teoria on liitetty rekrytointiin, joten työssä tutustuttiin myös rekrytointiprosessin teoriaan ja vertailtiin sen yhtymäkohtia oppilaitoksen hakuprosessin kanssa.
Kehittämistyö eteni palvelumuotoilun tuplatimanttimallin mukaan. Palvelumuotoilussa tärkeää on asiakkaiden ymmärtäminen ja osallistaminen, joten menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja työpajaa. Teemahaastattelulla selvitettiin, millaisia kokemuksia osallistujilla oli kevään 2024 hakuprosessista. Työpajassa tunnistettiin hakuprosessin kehittämiskohdat, valittiin niistä tärkeimmät ja ideoitiin kehittämisehdotuksia hakijakokemuksen parantamiseksi.
Työn tuloksena syntyi osallistujien kokemusten perusteella rakennettu hakijan polku sekä kehittämisehdotuksia hakijakokemuksen parantamiseksi. Hakijan polkuun oli kuvattu vaiheet, joissa hakijakokemus muodostuu hakuprosessin aikana: koulutusvaihtoehtoihin perehtyminen, hakeutuminen, kielitesti, ohjauskeskustelu ja valintapäätös. Kehittämiskohteita löytyi jokaisesta polun vaiheesta, mutta erityisesti kielitestistä ja ohjauskeskusteluista. Polun eri vaiheisiin tuotettiin myös kehittämisehdotuksia hakijakokemuksen parantamiseksi. Kehittämisehdotukset olivat osallistujien ideoimia, joten ne perustuivat aitoihin asiakkaiden kokemuksiin. Aikataulullisista syistä ideoiden arvioiminen, jatkojalostus, testaus ja mahdollinen käyttöönotto jäivät hakijapalveluille.
Työn toimeksiantajana oli Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia. Työhön osallistettiin Omnian englanninkielisen tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon opiskelijoita, jotka olivat hakeneet koulutukseen keväällä 2024 ja aloittivat opintonsa elokuussa 2024.
Työn tietoperusta koostui asiakaskokemuksen sekä hakijakokemuksen teorioista. Hakijakokemuksen teoria on liitetty rekrytointiin, joten työssä tutustuttiin myös rekrytointiprosessin teoriaan ja vertailtiin sen yhtymäkohtia oppilaitoksen hakuprosessin kanssa.
Kehittämistyö eteni palvelumuotoilun tuplatimanttimallin mukaan. Palvelumuotoilussa tärkeää on asiakkaiden ymmärtäminen ja osallistaminen, joten menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja työpajaa. Teemahaastattelulla selvitettiin, millaisia kokemuksia osallistujilla oli kevään 2024 hakuprosessista. Työpajassa tunnistettiin hakuprosessin kehittämiskohdat, valittiin niistä tärkeimmät ja ideoitiin kehittämisehdotuksia hakijakokemuksen parantamiseksi.
Työn tuloksena syntyi osallistujien kokemusten perusteella rakennettu hakijan polku sekä kehittämisehdotuksia hakijakokemuksen parantamiseksi. Hakijan polkuun oli kuvattu vaiheet, joissa hakijakokemus muodostuu hakuprosessin aikana: koulutusvaihtoehtoihin perehtyminen, hakeutuminen, kielitesti, ohjauskeskustelu ja valintapäätös. Kehittämiskohteita löytyi jokaisesta polun vaiheesta, mutta erityisesti kielitestistä ja ohjauskeskusteluista. Polun eri vaiheisiin tuotettiin myös kehittämisehdotuksia hakijakokemuksen parantamiseksi. Kehittämisehdotukset olivat osallistujien ideoimia, joten ne perustuivat aitoihin asiakkaiden kokemuksiin. Aikataulullisista syistä ideoiden arvioiminen, jatkojalostus, testaus ja mahdollinen käyttöönotto jäivät hakijapalveluille.