Partawa Oy:n kuluttajaliiketoimintamallin kehittäminen
Koskinen, Mikko (2024)
Koskinen, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636197
Tiivistelmä
Hyvin määritelty ja kuvattu liiketoimintamalli antaa yrityksen toiminnalle suuntaviivat ja auttaa yritystä saavuttamaan pidemmän aikavälin tavoitteensa. Toimintaympäristön muuttuessa ja yrityksen kehittyessä myös liiketoimintamallia tulee tarkastella ja kehittää. Digitalisoituvassa maailmassa liiketoimintamallin kehittämisen mahdollisuudet ovat kasvaneet ja digitaalisilla ratkaisuilla on merkittävä vaikutus yrityksen liiketoimintamallin kehittämisessä. Tässä opinnäytetyössä kuvataan ja kehitetään pienen hyvinvointialan yrityksen Partawa Oy:n kuluttajaliiketoiminnan liiketoimintamallia samalla ottaen huomioon digitaalisten ratkaisujen tuomat mahdollisuudet.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on kuvata Partawan nykyinen kuluttajaliiketoiminnan liiketoimintamalli ja kehittää siitä uusi versio perustuen Partawan tulevaisuuden tavoitteisiin sekä asiakastietoon. Uudelle liiketoimintamallille annetaan myös käytännön testausehdotuksia, jotta mallin toimivuus voidaan varmistaa käytännössä. Työn tietoperustassa käytetään liiketoimintamallien kuvaamisen, kehittämisen ja testaamisen viitekehyksiä sekä digitaalisen liiketoimintamallin kehittämisen lähteitä. Kehittämistehtävää lähestytään konstruktiivisen tutkimuksen kautta hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja. Tutkimuksen pohjatiedot on kerätty teemahaastattelun sekä verkossa toteutetun asiakaskyselyn avulla. Uusia liiketoimintamallin elementtejä ideoitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja testaamisen avuksi luotiin testikortteja.
Lopputuloksena Partawa sai kuvauksen nykyisestä kuluttajaliiketoiminnan mallistaan sekä ehdotuksen uudesta liiketoimintamallista ja sen testaamisesta konkreettisin toimenpitein. Uudessa liiketoimintamallissa korostuu Partawan kyky tuottaa arvoa asiakkailleen kehittyneempien digitaalisten ratkaisujen ja paremman asiakastiedon avulla. Uudessa liiketoimintamallissa otettiin myös huomioon parempi kustannustehokkuus, johon pystyttiin vaikuttamaan paitsi digitaalisten ratkaisujen avulla mutta myös tuomalla markkinoille matalahintaisempia tuotteita. Uusi liiketoimintamalli otti kantaa myös asiakkaiden kokonaisvaltaisempaan kokemukseen ja mallissa ehdotettiin parturipalvelun lisäämistä Partawan tarjoamaan.
Partawan kuluttajaliiketoiminnan uuden liiketoimintamallin kehittämisessä päästiin konkreettisen lopputuotokseen, josta yritys sai uusia ideoita liiketoimintansa kehittämiseen ja uuden mallin testaamiseen. Tietoperustassa esitellyt viitekehykset toimivat konstruktiivisen tutkimuksen tukena ja auttoivat johdonmukaisen lopputuotoksen syntymisessä. Lopputuloksessa näkyy sekä Partawan tulevaisuuden tavoitteiden mukaisia ratkaisuja että asiakkailta saatuja ajatuksia parhaan arvon saamiseksi Partawan palveluista. Jatkokehittämisen kannalta olisi arvokasta tutkia myös potentiaalisten asiakkaiden ajatuksia Partawan liiketoimintamallista ja kehittää mallia edelleen. Tämän tyyppistä kehitystyötä voi hyödyntää laajemminkin pienten yritysten toimintaympäristössä.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on kuvata Partawan nykyinen kuluttajaliiketoiminnan liiketoimintamalli ja kehittää siitä uusi versio perustuen Partawan tulevaisuuden tavoitteisiin sekä asiakastietoon. Uudelle liiketoimintamallille annetaan myös käytännön testausehdotuksia, jotta mallin toimivuus voidaan varmistaa käytännössä. Työn tietoperustassa käytetään liiketoimintamallien kuvaamisen, kehittämisen ja testaamisen viitekehyksiä sekä digitaalisen liiketoimintamallin kehittämisen lähteitä. Kehittämistehtävää lähestytään konstruktiivisen tutkimuksen kautta hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja. Tutkimuksen pohjatiedot on kerätty teemahaastattelun sekä verkossa toteutetun asiakaskyselyn avulla. Uusia liiketoimintamallin elementtejä ideoitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja testaamisen avuksi luotiin testikortteja.
Lopputuloksena Partawa sai kuvauksen nykyisestä kuluttajaliiketoiminnan mallistaan sekä ehdotuksen uudesta liiketoimintamallista ja sen testaamisesta konkreettisin toimenpitein. Uudessa liiketoimintamallissa korostuu Partawan kyky tuottaa arvoa asiakkailleen kehittyneempien digitaalisten ratkaisujen ja paremman asiakastiedon avulla. Uudessa liiketoimintamallissa otettiin myös huomioon parempi kustannustehokkuus, johon pystyttiin vaikuttamaan paitsi digitaalisten ratkaisujen avulla mutta myös tuomalla markkinoille matalahintaisempia tuotteita. Uusi liiketoimintamalli otti kantaa myös asiakkaiden kokonaisvaltaisempaan kokemukseen ja mallissa ehdotettiin parturipalvelun lisäämistä Partawan tarjoamaan.
Partawan kuluttajaliiketoiminnan uuden liiketoimintamallin kehittämisessä päästiin konkreettisen lopputuotokseen, josta yritys sai uusia ideoita liiketoimintansa kehittämiseen ja uuden mallin testaamiseen. Tietoperustassa esitellyt viitekehykset toimivat konstruktiivisen tutkimuksen tukena ja auttoivat johdonmukaisen lopputuotoksen syntymisessä. Lopputuloksessa näkyy sekä Partawan tulevaisuuden tavoitteiden mukaisia ratkaisuja että asiakkailta saatuja ajatuksia parhaan arvon saamiseksi Partawan palveluista. Jatkokehittämisen kannalta olisi arvokasta tutkia myös potentiaalisten asiakkaiden ajatuksia Partawan liiketoimintamallista ja kehittää mallia edelleen. Tämän tyyppistä kehitystyötä voi hyödyntää laajemminkin pienten yritysten toimintaympäristössä.
