Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Taide vaalii luontoa! : yhteisölliset luontotaidepajat ja kriittinen ympäristökasvatus

Issakainen, Katri (2024)

Avaa tiedosto
Issakainen_Katri.pdf (5.529Mt)
Lataukset: 


Issakainen, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535932
Tiivistelmä
Tämä työ edustaa kehittävää tutkimustoimintaa. Opinnäytetyön tarkoitus on luoda malli siihen, miten suomalaisessa kriittisessä ympäristökasvatuksessa voidaan lasten luontotaidekasvatuksen avulla tuottaa osallistavia ja taiteen avulla luontotunteita vahvistavia yhteisöllisiä ympäristötaiteen pajoja. Osallistavan yhteisötaiteen avulla voidaan toteuttaa luovuutta, auttaa luontoa ja pohtia kulttuuriympäristön ja luonnon merkitystä. Kohderyhmä tutkimuksessa ovat lapset ja nuoret ikäryhmässä 4–17-vuotiaat.

Työssä yhdistetään taidekasvatuksen, ympäristökasvatuksen ja projektioppimisen eli tekemällä oppimisen (PBL eli Project Based Learning) metodeja ja teemoja eettiseen ja esteettiseen kriittiseen taidekasvatukseen lapsia ja lähiön maahanmuuttajaperheitä osallistavalla tavalla. PBL eli projektioppiminen kehitettiin 1900-luvun alkupuolella, ja epäformaalille kriittiselle kasvatukselle on ympäristökriisin keskellä yhä tarvetta.

Kehitystehtävän dokumentoinnin ja analyysin välineenä käytetään kuvataidekasvatusta tekemällä oppimisen valossa. Työ koostuu kehittävästä kokeellisesta taidepaja-toiminnasta ja luontokasvatuksen kehittämisestä, jota varten on tehty luontotarinakortit taiteen tueksi. Tarinakorttien kuvituksessa on käytetty akvarellia ja hiilipiirtämistä. Taidepajan ja tarinakorttien tarkoitus on kehittää ajatuksia kestävästä luontovaikuttamisesta ja pyrkiä luomaan ruohonjuuritason didaktisia välineitä taidekasvatukseen.

Taidetyöpajojen ja tarinointikorttien tarkoituksena on edistää ajatuksia kestävästä ympäristötoiminnasta ja pyrkiä luomaan ruohonjuuritason didaktisia työkaluja taidekasvatukseen. Suunnitellut taidetyöpajat on tarkoitettu käytettäväksi lähiökehityksessä, museoissa, kouluissa tai taidekasvatuksessa. Tavoitteena on luoda malli luontotunnepajalle, jossa lapset ja nuoret voivat turvallisesti tutkia luontoon liittyviä tunteitaan ja keskustella ympäristöasioista, kuten biodiversiteetistä, ilmastonmuutoksesta ja hiilijalanjäljestä, taiteen kautta heräävien ympäristötunteiden ja taidekokemusten kautta.
 
This thesis develops a model for creating community-based environmental art workshops in Finnish critical environmental education, using children's nature art to pro-mote participation and strengthen emotional connections to nature. Through participatory community art, creativity is fostered, nature is supported, and the significance of cultural and natural environments is explored. The target group is children and youth aged 4 to 17.

The work combines methods and themes from art education, environmental education, and project-based learning (PBL), also known as learning by doing, with ethical and aesthetic critical art education in a way that engages children and immigrant families from the suburbs. PBL, or project-based learning, was developed in the early 20th century, and there remains a need for informal critical education in the midst of the environmental crisis.

Visual art education is used as a tool for documenting and analyzing the development tasks through the lens of learning by doing. The work consists of experimental and developmental art workshops and the advancement of nature education, supported by specially designed nature storytelling cards. The illustrations on the storytelling cards were created using watercolor and charcoal drawing.

The purpose of the art workshops and storytelling cards is to foster ideas about sustainable environmental action and aim to create grassroots-level didactic tools for art education. The designed art workshops are designed for suburban development, museums, schools, and art education. The goal is to create a model for an environmental workshop where children and young people can safely explore nature-related emotions and discuss environmental issues like biodiversity, climate change, and carbon footprint through environmental art.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste