Näkyvyys sosiaalisessa mediassa osana yrityksen markkinoinnin kehittämistä
Kiminki, Miko (2024)
Kiminki, Miko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää markkinoinnin keinoja sosiaalisen median alustoilla. Työssä selvitettiin tehokkaimmat keinot markkinoida sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantajana työssä toimii iisalmelainen toiminimiyritys. Työ on toiminnallinen kehittämistehtävä, jossa luotiin sosiaalisen median sivut toimeksiantajalle. Lisäksi työssä tehtiin teemahaastatteluita, joiden avulla kerättiin asiakaskokemuksia toimeksiantajan asiakkailta. Asiakaskokemuksia kerättiin markkinointia varten, sekä toimeksiantajan asiakastyytyväisyyden selvittämiseksi. Toimeksiannon tehtävä oli myös tehdä yrityksestä tunnetumpi ja helpommin löydettävä.
Työ on ajankohtainen, koska sosiaalisen median sivustot kehittyvät jatkuvasti. Lisäksi uusia sivustoja tulee koko ajan. Työssä selvitettiin, mitkä sivustot ovat parhaita mahdollisuuksia yritykselle. Työssä käydään läpi keskeisiä kohdentamisen keinoja, sekä erilaisia markkinoinnin suunnittelumalleja. Lisäksi työssä käsitellään sosiaalisen median kanavia ja niiden piirteitä. Työ keskittyy Facebookin ja Instagramin tutkimiseen, jotta saamme tietoa kanavista toimeksiantoa varten.
Työn lopputuloksena syntyi visuaalisesti hyvät sosiaalisen median sivustot toimeksiantajan Facebook ja Instagram kanaville. Sosiaalisen median kanaville lisättiin yrityksen tarkat tiedot ja tehtiin ensimmäiset markkinointi julkaisut. Toimeksiantaja sai myös lopputuloksena tiiviin kuvaelman siitä miten tyytyväisiä asiakkaat ovat olleet toimintaan. Työssä haastateltiin kolmea toimeksiantajan nykyistä asiakasta teemahaastatteluiden avulla. Näiden tietojen avulla toimeksiantaja voi alkaa kehittää liiketoimintaansa tulevaisuudessa. Opinnäytetyö antoi myös kehitysideoita toimeksiantajan tulevaisuudelle. Ostettua kohdennettua markkinointia tulee kokeilla, jotta sosiaalisen median markkinoinnista saadaan enemmän hyötyä. Asiakastietojen keräämistä tulee myös jatkaa ja se voidaan tehdä keskittymällä pienempiin osa-alueisiin. Pienemmät osa-alueet ja tarkat kysymykset asiakashaastatteluissa antavat tarkempia tietoja toimeksiantajalle.
Työ on ajankohtainen, koska sosiaalisen median sivustot kehittyvät jatkuvasti. Lisäksi uusia sivustoja tulee koko ajan. Työssä selvitettiin, mitkä sivustot ovat parhaita mahdollisuuksia yritykselle. Työssä käydään läpi keskeisiä kohdentamisen keinoja, sekä erilaisia markkinoinnin suunnittelumalleja. Lisäksi työssä käsitellään sosiaalisen median kanavia ja niiden piirteitä. Työ keskittyy Facebookin ja Instagramin tutkimiseen, jotta saamme tietoa kanavista toimeksiantoa varten.
Työn lopputuloksena syntyi visuaalisesti hyvät sosiaalisen median sivustot toimeksiantajan Facebook ja Instagram kanaville. Sosiaalisen median kanaville lisättiin yrityksen tarkat tiedot ja tehtiin ensimmäiset markkinointi julkaisut. Toimeksiantaja sai myös lopputuloksena tiiviin kuvaelman siitä miten tyytyväisiä asiakkaat ovat olleet toimintaan. Työssä haastateltiin kolmea toimeksiantajan nykyistä asiakasta teemahaastatteluiden avulla. Näiden tietojen avulla toimeksiantaja voi alkaa kehittää liiketoimintaansa tulevaisuudessa. Opinnäytetyö antoi myös kehitysideoita toimeksiantajan tulevaisuudelle. Ostettua kohdennettua markkinointia tulee kokeilla, jotta sosiaalisen median markkinoinnista saadaan enemmän hyötyä. Asiakastietojen keräämistä tulee myös jatkaa ja se voidaan tehdä keskittymällä pienempiin osa-alueisiin. Pienemmät osa-alueet ja tarkat kysymykset asiakashaastatteluissa antavat tarkempia tietoja toimeksiantajalle.