Perunkirjoitusprosessin kehittäminen hautausalan yrityksessä
Roponen, Elsi (2024)
Roponen, Elsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työn toimeksiantajan perunkirjoituspalvelun prosessia. Toimeksiantajana toimi Hautauspalvelu eHautaus Oy, joka on tarjonnut perunkirjoituspalvelua vuodesta 2022 alkaen etäyhteyden välityksellä. Työn tavoitteena oli selvittää mitä mieltä palvelua käyttäneet asiakkaat olivat saamastaan palvelusta ja miten saadun palautteen perusteella palvelua voisi kehittää. Opinnäytetyön tietoperustassa käytiin läpi perunkirjoitusta yleisesti sekä tarkemmin yrityksen perunkirjoitusprosessin kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Perunkirjoituksen yrityksen kautta hoitaneille asiakkaille toimitettiin Webropol-ohjelmalla laaditun palautekyselyn nettilinkki sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn saatiin 32 ja vastausprosentti oli 40 %. Kysely jaettiin yrityksen perunkirjoitusprosessin mukaisiin aihealueisiin, jotta mahdollisten kehityskohtien määrittäminen olisi mahdollisimman helppoa.
Kyselystä saadut vastaukset analysointiin ja avointen kysymysten vastaukset kvantifioitiin. Kyselyn perusteella saadut vastaukset olivat hyvin positiivisia ja vastaajat pitivät yrityksen kautta tapahtuvaa palvelua lähtökohtaisesti hyvänä ja sujuvana aloituspuhelusta perunkirjoitustilaisuuteen. Suurin kehityskohde kyselyn perusteella oli perunkirjoituksen jälkeinen toiminta, jonka osalta moni vastaajista olisi kaivannut lisätietoja ja apua. Lähinnä tällä tarkoitettiin perunkirjoituksen jälkeen tehtävää perinnönjakoa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että yrityksen perunkirjoituspalvelu on jo sellaisenaan hyvin toimiva. Tulosten perusteella vastaajat haluaisivat yrityksen tarjoavan myös perinnönjakopalvelua, mikä olisi yrityksen kasvun ja kehityksen kannalta seuraava looginen askel.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Perunkirjoituksen yrityksen kautta hoitaneille asiakkaille toimitettiin Webropol-ohjelmalla laaditun palautekyselyn nettilinkki sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn saatiin 32 ja vastausprosentti oli 40 %. Kysely jaettiin yrityksen perunkirjoitusprosessin mukaisiin aihealueisiin, jotta mahdollisten kehityskohtien määrittäminen olisi mahdollisimman helppoa.
Kyselystä saadut vastaukset analysointiin ja avointen kysymysten vastaukset kvantifioitiin. Kyselyn perusteella saadut vastaukset olivat hyvin positiivisia ja vastaajat pitivät yrityksen kautta tapahtuvaa palvelua lähtökohtaisesti hyvänä ja sujuvana aloituspuhelusta perunkirjoitustilaisuuteen. Suurin kehityskohde kyselyn perusteella oli perunkirjoituksen jälkeinen toiminta, jonka osalta moni vastaajista olisi kaivannut lisätietoja ja apua. Lähinnä tällä tarkoitettiin perunkirjoituksen jälkeen tehtävää perinnönjakoa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että yrityksen perunkirjoituspalvelu on jo sellaisenaan hyvin toimiva. Tulosten perusteella vastaajat haluaisivat yrityksen tarjoavan myös perinnönjakopalvelua, mikä olisi yrityksen kasvun ja kehityksen kannalta seuraava looginen askel.