Instagram-sisältösuunnitelma yritykselle Halonen Jyväskylä
Kahelin, Emilia (2024)
Kahelin, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636477
Tiivistelmä
Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista, ja sen monipuoliset sekä visuaaliset sisältömahdollisuudet tekevät siitä tehokkaan markkinointikanavan yrityksille. Sisältömarkkinoinnin avulla pyritään luomaan arvoa asiakkaille, ja sen apuna voidaan hyödyntää yritykselle räätälöityä sisältösuunnitelmaa. Työn tavoitteena oli laatia Instagram-sisältösuunnitelma yritykselle Halonen Jyväskylä ja sen kahdelle myymälälle, Halonen Kauppakatu ja Halonen Seppä. Sisältösuunnitelma luo pohjan Instagram-markkinoinnille, ja sen avulla voidaan parantaa markkinoinnin suunnitelmallisuutta, säännöllisyyttä ja monipuolisten sisältöjen tuottamista.
Kehittämistyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, ja tutkimusotteina hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Laadullisina aineistonkeruumenetelminä olivat teemahaastattelu Halosen markkinointipäällikön kanssa ja benchmarking sekä sen avulla syntyvä kilpailija-analyysi. Haastattelu toteutettiin esitietohaastatteluna, ja sen avulla selvitettiin kohdeyrityksen Instagram-markkinoinnin nykytilanne, tavoitteet, mittarit, kohderyhmät, kilpailijat ja sisällöt. Kilpailija-analyysissä vertailtiin kilpailijoiden toimintaa ja pyrittiin selvittämään, mitä asioita kohdeyritys voisi vielä kehittää omassa toiminnassaan. Määrällisenä aineistonkeruumenetelmänä oli Webropol-verkkokysely, joka jaettiin kohdeyrityksen uutiskirjeen kautta Keski-Suomen alueen kanta-asiakkaille ja kahdella Jyväskylän Halosen Instagram-tilillä. Kyselyyn vastasi yhteensä 52 henkilöä. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää millaisia sisältöjä ja kuinka usein asiakkaat toivoisivat näkevänsä kohdeyrityksen Instagram-tileillä.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina selvisi, että kohdeyrityksellä on vahvuutena ja mahdollisuutena paikallisuus ja sen hyödyntäminen. Tärkeää on säännöllinen, inspiroiva ja visuaalisesti houkutteleva sisältö, joka houkuttelee kuluttajia ja puhuttelee heitä, unohtamatta kuitenkaan yrityksen kampanjasisältöjä. Instagramin erilaisten julkaisutyyppien ja visuaalisten ominaisuuksien hyödyntäminen voi auttaa sitouttamaan kohderyhmiä tehokkaasti. Kyselyn ja kilpailija-analyysin avulla selvisi, että sisältöä olisi hyvä tuottaa keskimäärin muutaman kerran tai vähintään kerran viikossa. Työn lopputuloksena syntyi Instagram-sisältösuunnitelma Jyväskylän Haloselle. Sisältösuunnitelma sisältää nykytila-analyysin, tavoitteet ja kohderyhmät, vuosikellon, sisältökalenterin, sisältöideoita sekä seurannan ja mittarit. Suunnitelma auttaa kohdeyritystä suunnitelmallisessa ja säännöllisessä Instagram-markkinoinnissa, jossa huomioidaan erilaisia asiakasryhmiä palveleva monipuolinen ja laadukas sisältö.
Kehittämistyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, ja tutkimusotteina hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Laadullisina aineistonkeruumenetelminä olivat teemahaastattelu Halosen markkinointipäällikön kanssa ja benchmarking sekä sen avulla syntyvä kilpailija-analyysi. Haastattelu toteutettiin esitietohaastatteluna, ja sen avulla selvitettiin kohdeyrityksen Instagram-markkinoinnin nykytilanne, tavoitteet, mittarit, kohderyhmät, kilpailijat ja sisällöt. Kilpailija-analyysissä vertailtiin kilpailijoiden toimintaa ja pyrittiin selvittämään, mitä asioita kohdeyritys voisi vielä kehittää omassa toiminnassaan. Määrällisenä aineistonkeruumenetelmänä oli Webropol-verkkokysely, joka jaettiin kohdeyrityksen uutiskirjeen kautta Keski-Suomen alueen kanta-asiakkaille ja kahdella Jyväskylän Halosen Instagram-tilillä. Kyselyyn vastasi yhteensä 52 henkilöä. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää millaisia sisältöjä ja kuinka usein asiakkaat toivoisivat näkevänsä kohdeyrityksen Instagram-tileillä.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina selvisi, että kohdeyrityksellä on vahvuutena ja mahdollisuutena paikallisuus ja sen hyödyntäminen. Tärkeää on säännöllinen, inspiroiva ja visuaalisesti houkutteleva sisältö, joka houkuttelee kuluttajia ja puhuttelee heitä, unohtamatta kuitenkaan yrityksen kampanjasisältöjä. Instagramin erilaisten julkaisutyyppien ja visuaalisten ominaisuuksien hyödyntäminen voi auttaa sitouttamaan kohderyhmiä tehokkaasti. Kyselyn ja kilpailija-analyysin avulla selvisi, että sisältöä olisi hyvä tuottaa keskimäärin muutaman kerran tai vähintään kerran viikossa. Työn lopputuloksena syntyi Instagram-sisältösuunnitelma Jyväskylän Haloselle. Sisältösuunnitelma sisältää nykytila-analyysin, tavoitteet ja kohderyhmät, vuosikellon, sisältökalenterin, sisältöideoita sekä seurannan ja mittarit. Suunnitelma auttaa kohdeyritystä suunnitelmallisessa ja säännöllisessä Instagram-markkinoinnissa, jossa huomioidaan erilaisia asiakasryhmiä palveleva monipuolinen ja laadukas sisältö.