Pyhiinvaellusmatkat matkailutuotteina
Balcin, Nemanja (2024)
Balcin, Nemanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636351
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on pyhiinvaellusmatkat matkailutuotteina. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana on Taipaleen ortodoksinen seurakunta. Opinnäytetyön aihe rajautuu koskemaan ulkomaille suuntautuvia ortodoksisia pyhiinvaelluksia ryhmämatkoina. Työn tavoitteena on luoda toimintamalli, jonka pohjalta voidaan toteuttaa ortodoksisia pyhiinvaellusmatkoja ulkomaille erilaisin variaatioin.
Opinnäytetyössä käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työn lähestymistavaksi valittiin autoetnografia. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tarkastellaan sekä itseä että omia kokemuksia osana tutkittavaa ilmiötä. Opinnäytetyössä perehdytään aihepiirin tietoteoreettiseen taustaan ja kuvataan testimatkan suunnittelu- ja toteutusvaiheita. Näiden vaiheiden kautta selkeytyy kuva siitä, mikä tekee matkasta pyhiinvaellusmatkan ja mitkä ovat ne tekijät, joihin matkanjärjestäjän tulee kiinnittää huomiota matkan suunnittelu- ja toteutusprosessin aikana.
Opinnäytetyön tuloksena on toimintamalli, jonka pohjalta voidaan toteuttaa ulkomaille suuntautuvia ortodoksisia pyhiinvaellusmatkoja ryhmämatkoina. Toimintamalli on esitetty muistion muodossa ja se voi toimia työvälineenä pyhiinvaellusmatkoja toteuttaessa. Tuotosta voidaan jatkossa kehittää tarkastelemalla pyhiinvaelluksen vaikutusta yksilön elämänmuutokseen. The subject of this thesis is pilgrimages as a tourism product. It is a functional thesis, commissioned by the Orthodox parish of Taipale. The subject of the thesis is limited to Orthodox pilgrimages abroad carried out as group tours. The aim of the thesis is to develop an operating model based on which Orthodox pilgrimages abroad can be carried out with different variations.
The thesis uses qualitative research methods. The approach is autoethnographic. It is a qualitative study, which examines both the self and one's own experiences as part of the phenomenon being studied. The thesis examines the theoretical background of the topic, describes the planning and implementation phases of the test trip. Through these stages, a clearer picture emerges of what makes a trip a pilgrimage and what are the factors to which a tour operator should pay attention during the planning and implementation pro-cess.
The thesis draws up as a result an operating model which can be used as a basis for implementing Orthodox pilgrimages abroad as group trips. The operating model is presented in the form of a memo and can serve as a working tool for the implementation of pilgrimages. This output could be further developed by looking at the impact of pilgrimage on the life-changing experience of the individual.
Opinnäytetyössä käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työn lähestymistavaksi valittiin autoetnografia. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tarkastellaan sekä itseä että omia kokemuksia osana tutkittavaa ilmiötä. Opinnäytetyössä perehdytään aihepiirin tietoteoreettiseen taustaan ja kuvataan testimatkan suunnittelu- ja toteutusvaiheita. Näiden vaiheiden kautta selkeytyy kuva siitä, mikä tekee matkasta pyhiinvaellusmatkan ja mitkä ovat ne tekijät, joihin matkanjärjestäjän tulee kiinnittää huomiota matkan suunnittelu- ja toteutusprosessin aikana.
Opinnäytetyön tuloksena on toimintamalli, jonka pohjalta voidaan toteuttaa ulkomaille suuntautuvia ortodoksisia pyhiinvaellusmatkoja ryhmämatkoina. Toimintamalli on esitetty muistion muodossa ja se voi toimia työvälineenä pyhiinvaellusmatkoja toteuttaessa. Tuotosta voidaan jatkossa kehittää tarkastelemalla pyhiinvaelluksen vaikutusta yksilön elämänmuutokseen.
The thesis uses qualitative research methods. The approach is autoethnographic. It is a qualitative study, which examines both the self and one's own experiences as part of the phenomenon being studied. The thesis examines the theoretical background of the topic, describes the planning and implementation phases of the test trip. Through these stages, a clearer picture emerges of what makes a trip a pilgrimage and what are the factors to which a tour operator should pay attention during the planning and implementation pro-cess.
The thesis draws up as a result an operating model which can be used as a basis for implementing Orthodox pilgrimages abroad as group trips. The operating model is presented in the form of a memo and can serve as a working tool for the implementation of pilgrimages. This output could be further developed by looking at the impact of pilgrimage on the life-changing experience of the individual.