Ravintola Villa Hallmanin markkinointisuunnitelman kehittäminen
Martinsen, Samuli Kristian (2024)
Martinsen, Samuli Kristian
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736520
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on luotu alustava markkinointisuunnitelma Villa Hallman tilausravintolalle. Yritys on melko uusi, ja sen haasteena on ollut uusien asiakkaiden hankinta. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää markkinointitapoja, jotka olisivat optimaaliset Villa Hallmanin toiminnalle. Tämän lisäksi tarkoituksena on luoda vuosikello, jota Villa Hallman pystyisi käyttämään yrityksessä. Opinnäytetyö keskittyy markkinointiin ja sosiaalisen median tärkeyteen markkinoinnissa.
Tiedonkeruutapoina käytettiin benchmarkingia ja teemahaastatteluita. Jotta parhaiten soveltuva markkinointitapa Villa Hallmanille löytyisi, vertailtiin muiden tilausravintoloiden mainontaa sosiaalisessa mediassa. Vertailussa seurattiin kyseisien yritysten sosiaalisen median päivitysten tiheyttä ja minkälaista interaktiota ne saivat. Opinnäytetyössä haastateltiin myös yksityistilaisuuksia järjestävien yritysten omistajia, missä käytiin tarkemmin läpi mitkä ovat huomioitavia piirteitä tilausravintolan markkinoinnissa.
Tiedonkeruusta havaittiin, kuinka tärkeää on tuoda markkinoinnissa esille yrityksen persoonallisuus. Tilausravintolan läheisyys majoituspalveluun on tärkeä asiakkaille tiettyjä tapahtumia järjestettäessä. Opinnäytetyö käsittelee markkinoinnin käsitteitä pinnallisesti, mutta keskittyy enemmän kerättyihin tuloksiin tilausravintoloiden markkinoinnista. Jatkokehitys opinnäytetyöhön olisi jatkaa markkinoinnin seuraamista markkinointisuunnitelman mukaisesti sekä soveltaa sitä tarvittaessa.
Tiedonkeruutapoina käytettiin benchmarkingia ja teemahaastatteluita. Jotta parhaiten soveltuva markkinointitapa Villa Hallmanille löytyisi, vertailtiin muiden tilausravintoloiden mainontaa sosiaalisessa mediassa. Vertailussa seurattiin kyseisien yritysten sosiaalisen median päivitysten tiheyttä ja minkälaista interaktiota ne saivat. Opinnäytetyössä haastateltiin myös yksityistilaisuuksia järjestävien yritysten omistajia, missä käytiin tarkemmin läpi mitkä ovat huomioitavia piirteitä tilausravintolan markkinoinnissa.
Tiedonkeruusta havaittiin, kuinka tärkeää on tuoda markkinoinnissa esille yrityksen persoonallisuus. Tilausravintolan läheisyys majoituspalveluun on tärkeä asiakkaille tiettyjä tapahtumia järjestettäessä. Opinnäytetyö käsittelee markkinoinnin käsitteitä pinnallisesti, mutta keskittyy enemmän kerättyihin tuloksiin tilausravintoloiden markkinoinnista. Jatkokehitys opinnäytetyöhön olisi jatkaa markkinoinnin seuraamista markkinointisuunnitelman mukaisesti sekä soveltaa sitä tarvittaessa.