Opas tunnetaitojen tukemiseen iltapäivätoiminnassa
Lötjönen, Kristiina (2024)
Lötjönen, Kristiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636443
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tavoitteena on oppaan avulla tukea iltapäivätoiminnan ohjaajia lasten tunnetaitojen tukemistyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa selkeä ja helposti lähestyttävä opas tunnetaitojen tukemiseen iltapäivätoiminnan ohjaajille.
Tämän opinnäytetyön tietoperustana on iltapäivätoiminta, tunnetaidot, tunteet, tunneäly, ryhmän vaikutus ja aikuisen rooli tunnetaitojen tukijana. Tietoperusta koottiin aihepiirin kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntämällä kehittämistyön lineaarista mallia. Eteneminen on jaettu neljään lineaarisesti etenevään vaiheeseen, jotka ovat tavoitteen määrittely, suunnittelu, toteutus sekä päättäminen ja arviointi.
Oppaan sisällön suunnittelussa käytettiin alan kirjallisuutta ja hyödynnettiin opinnäytetyön tietoperustaa. Oppaan alkuun on koottu tietoa tunnetaidoista, niiden tukemisesta, lapsen tunteiden kohtaamisesta ja iltapäivätoiminnan ohjaajan roolista tunnetaitojen tukijana. Oppaan lopussa on menetelmiä, harjoituksia, pelejä, kirjoja, kappaleita ja leikkejä avuksi tunnetaitojen tukemistyöhön.
Ylöjärven kaupungin iltapäivätoiminnan ohjaajille laadittiin kysely, jonka avulla pyydettiin oppaasta palautetta ennen julkaisua. Vastaajat kokivat, että oppaassa on uutta tietoa ja menetelmiä työn tueksi. Lisäksi opasta pidettiin selkeänä ja helppolukuisena. Palautteen perusteella oppaaseen olisi voitu tehdä vielä muutoksia ennen julkaisua, mutta koska oppaan sisältö ja visuaalinen ilme koettiin selkeäksi ja oppaassa koettiin olevan uutta tietoa, päädyttiin siihen, että merkittäviä muutoksia ei enää tehty.
Tämän opinnäytetyön tietoperustana on iltapäivätoiminta, tunnetaidot, tunteet, tunneäly, ryhmän vaikutus ja aikuisen rooli tunnetaitojen tukijana. Tietoperusta koottiin aihepiirin kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntämällä kehittämistyön lineaarista mallia. Eteneminen on jaettu neljään lineaarisesti etenevään vaiheeseen, jotka ovat tavoitteen määrittely, suunnittelu, toteutus sekä päättäminen ja arviointi.
Oppaan sisällön suunnittelussa käytettiin alan kirjallisuutta ja hyödynnettiin opinnäytetyön tietoperustaa. Oppaan alkuun on koottu tietoa tunnetaidoista, niiden tukemisesta, lapsen tunteiden kohtaamisesta ja iltapäivätoiminnan ohjaajan roolista tunnetaitojen tukijana. Oppaan lopussa on menetelmiä, harjoituksia, pelejä, kirjoja, kappaleita ja leikkejä avuksi tunnetaitojen tukemistyöhön.
Ylöjärven kaupungin iltapäivätoiminnan ohjaajille laadittiin kysely, jonka avulla pyydettiin oppaasta palautetta ennen julkaisua. Vastaajat kokivat, että oppaassa on uutta tietoa ja menetelmiä työn tueksi. Lisäksi opasta pidettiin selkeänä ja helppolukuisena. Palautteen perusteella oppaaseen olisi voitu tehdä vielä muutoksia ennen julkaisua, mutta koska oppaan sisältö ja visuaalinen ilme koettiin selkeäksi ja oppaassa koettiin olevan uutta tietoa, päädyttiin siihen, että merkittäviä muutoksia ei enää tehty.