Muotoiluajattelu hankintaprosessin kehittämisen apuna : Lahden kaupunginmuseon näyttelytuotannon palveluiden hankintaprosessin kehittäminen
Männistö, Jani (2024)
Männistö, Jani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636500
Tiivistelmä
Lahden kaupunginmuseolle toteutettu tutkimuksellinen kehitystehtävä keskittyi Lahden Historiallisen museon päänäyttelyn näyttelyuudistuksen palveluhankintojen prosessin kehittämiseen näyttelytuotannon näkökulmasta. Ostopalveluin toteutettu teknologia painotteinen näyttelytuotanto ohjasi kehittämään moderniin näyttelytuotantoon soveltuvaa hankintaprosessia.
Muotoiluajattelun avulla tutkittiin näyttelytuotannon prosessia ja sen toimintoja, sekä kehitettiin päänäyttelyn palveluiden hankintaprosessia ja hankintamallia, jotta ne toimisivat näyttelytuotannon tarpeiden mukaisesti. Palveluiden hankintaprosessia kehitettiin osallistavien menetelmien avulla yhdessä tilaajan, palveluiden tuottajien, sekä julkisten hankintojen asiantuntijoiden kanssa.
Museolle tilaajana kehittämisen tavoitteena oli hallinnollisesti keveämpi hankintaprosessi, joka itsessään sisältäisi hankintojen valmisteluun riittävän substanssi osaamisen. Palveluntuottajat tarjoajina huomioitiin kehittämällä selkeitä järkevästi toteutettavia hankintakokonaisuuksia ja käyttämällä toimialalle loogisia ja ymmärrettäviä tarjousten vertailuperusteita. Suunnittelua sisältävien tarjousten arvioinnissa siirrettiin painopistettä lopputuotteen arvioinnista palveluprosessin arviointiin.
Lopputuloksena syntyi kahdeksan toisiinsa niveltyvää julkista hankintaa sisältävä hankintaprosessi, jolla toteutettiin Lahden Historiallisen museon päänäyttelyn tuotannon hankinnat onnistuneesti, aikataulussa ja budjetissa. Näyttelytuotannon digitaaliset näyttelytoteutukset muodostavat vaikuttavan, helposti lähestyttävän ja harmonisen kokonaisuuden, oli keskeinen laadullinen tavoite, joka saavutettiin.
Muotoiluajattelun avulla tutkittiin näyttelytuotannon prosessia ja sen toimintoja, sekä kehitettiin päänäyttelyn palveluiden hankintaprosessia ja hankintamallia, jotta ne toimisivat näyttelytuotannon tarpeiden mukaisesti. Palveluiden hankintaprosessia kehitettiin osallistavien menetelmien avulla yhdessä tilaajan, palveluiden tuottajien, sekä julkisten hankintojen asiantuntijoiden kanssa.
Museolle tilaajana kehittämisen tavoitteena oli hallinnollisesti keveämpi hankintaprosessi, joka itsessään sisältäisi hankintojen valmisteluun riittävän substanssi osaamisen. Palveluntuottajat tarjoajina huomioitiin kehittämällä selkeitä järkevästi toteutettavia hankintakokonaisuuksia ja käyttämällä toimialalle loogisia ja ymmärrettäviä tarjousten vertailuperusteita. Suunnittelua sisältävien tarjousten arvioinnissa siirrettiin painopistettä lopputuotteen arvioinnista palveluprosessin arviointiin.
Lopputuloksena syntyi kahdeksan toisiinsa niveltyvää julkista hankintaa sisältävä hankintaprosessi, jolla toteutettiin Lahden Historiallisen museon päänäyttelyn tuotannon hankinnat onnistuneesti, aikataulussa ja budjetissa. Näyttelytuotannon digitaaliset näyttelytoteutukset muodostavat vaikuttavan, helposti lähestyttävän ja harmonisen kokonaisuuden, oli keskeinen laadullinen tavoite, joka saavutettiin.