Uuden matkailuyrityksen liiketoimintasuunnitelma
Kauppinen, Auli (2024)
Kauppinen, Auli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736718
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tuottaa uuden maaseutumatkailuyrityksen käyttöön liiketoimintasuunnitelma, jota työn toimeksiantaja voi hyödyntää yrityksen toiminnan suunnittelussa tai ottaa käyttöön sellaisenaan. Tarkoituksena on antaa yrittäjälle riittävä taustatieto maaseutumatkailun nykytilanteesta sekä esitellä hänelle työkalu, jota käyttämällä hän voi jatkaa matkailupalveluiden kehittämistä.
Kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, joka menetelmänä soveltuu hyvin matkailupalveluiden kehittämiseen sekä asiakasymmärryksen keräämiseen. Tietoa kerättiin tutustumalla lähdeteoksiin ja verkossa oleviin materiaaleihin. Tutkimuksen aikana tietoa kerättiin haastattelemalla yrittäjää sekä pidettiin ideapaja yhteistyössä oppilaitoksen kanssa. Tämän työn tekijän pitkää kokemusta matkailualan vaativista esihenkilö- ja asiantuntijatehtävistä hyödynnettiin paljon sekä tiedon keruussa että kehittämistyössä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi asiakkaalle lisäarvoa tuova liiketoimintamalli, Business Model Canvas. Liiketoimintasuunnitelma esitellään yrittäjälle tässä muodossa. Tarkoituksena on, että kehittämistyö jatkuu mallin pohjalta, sillä yritykselle on työn tuloksena syntynyt aihioita palvelukokonaisuuksista, joita voi työstää matkailupaketeiksi.
Kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, joka menetelmänä soveltuu hyvin matkailupalveluiden kehittämiseen sekä asiakasymmärryksen keräämiseen. Tietoa kerättiin tutustumalla lähdeteoksiin ja verkossa oleviin materiaaleihin. Tutkimuksen aikana tietoa kerättiin haastattelemalla yrittäjää sekä pidettiin ideapaja yhteistyössä oppilaitoksen kanssa. Tämän työn tekijän pitkää kokemusta matkailualan vaativista esihenkilö- ja asiantuntijatehtävistä hyödynnettiin paljon sekä tiedon keruussa että kehittämistyössä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi asiakkaalle lisäarvoa tuova liiketoimintamalli, Business Model Canvas. Liiketoimintasuunnitelma esitellään yrittäjälle tässä muodossa. Tarkoituksena on, että kehittämistyö jatkuu mallin pohjalta, sillä yritykselle on työn tuloksena syntynyt aihioita palvelukokonaisuuksista, joita voi työstää matkailupaketeiksi.