Monikanavaisen markkinoinnin hyödyntäminen vaikuttajabrändin tunnettuuden kasvattamisessa
Salminen, Mikko (2024)
Salminen, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka monikanavaista markkinointia voidaan hyödyntää vaikuttajabrändin tunnettuuden kasvattamisessa. Työ keskittyi erityisesti TikTok- ja Twitch-alustoihin, jotka ovat suosittuja nuorten aikuisten keskuudessa. Työssä pyrittiin tarjoamaan aloittaville vaikuttajille käytännön strategioita ja tietoa siitä, miten eri sosiaalisen median kanavat voivat tukea henkilökohtaisen brändin kasvua.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää ja strukturoidun lomakehaastattelun avulla kartoitettiin nuorten aikuisten kulutustottumuksia TikTokissa ja Twitchissä. Vastaajat olivat 21–29-vuotiaita ja edustivat aktiivisia käyttäjiä näillä alustoilla. Haastattelun kysymykset liittyivät muun muassa suosikkisisältöihin, vuorovaikutukseen vaikuttajien kanssa ja alustojen välisiin eroihin.
Tutkimus vahvisti, että monikanavainen markkinointi voi tarjota lisäarvoa vaikuttajille, jotka pystyvät mukauttamaan sisältöään eri alustojen yleisöjen tarpeisiin ja käyttäytymiseen. Lisäksi se toi esiin alustojen erilaisten algoritmien ja toimintamekanismien merkityksen vaikuttajastrategioiden suunnittelussa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää ja strukturoidun lomakehaastattelun avulla kartoitettiin nuorten aikuisten kulutustottumuksia TikTokissa ja Twitchissä. Vastaajat olivat 21–29-vuotiaita ja edustivat aktiivisia käyttäjiä näillä alustoilla. Haastattelun kysymykset liittyivät muun muassa suosikkisisältöihin, vuorovaikutukseen vaikuttajien kanssa ja alustojen välisiin eroihin.
Tutkimus vahvisti, että monikanavainen markkinointi voi tarjota lisäarvoa vaikuttajille, jotka pystyvät mukauttamaan sisältöään eri alustojen yleisöjen tarpeisiin ja käyttäytymiseen. Lisäksi se toi esiin alustojen erilaisten algoritmien ja toimintamekanismien merkityksen vaikuttajastrategioiden suunnittelussa.