Huoltajan osallisuus varhaiskasvatuksessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Keränen, Kia (2024)
Keränen, Kia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121737005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121737005
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee huoltajien osallisuutta varhaiskasvatuksessa niin huoltajien itsensä, kuin myös varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten huoltajien osallisuus toteutuu päiväkodissa järjestettävässä varhaiskasvatuksessa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda näkyväksi huoltajien roolia ja osallisuuden mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kahdeksan eri tutkimusaineistoa, joiden analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksissa huoltajat ja varhaiskasvattajat tuovat esille monia huoltajien osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, jotka liittyvät huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä huoltajien vaikuttamisen mahdollisuuksiin. Tuloksissa korostuu erityisesti huoltajien ja varhaiskasvattajien välisen toimivan ja avoimen vuorovaikutuksen merkitys. Tuloksista nousee esille myös tiedonsaantiin, yhteisöllisyyteen ja varhaiskasvatuksen toiminnan suunnitteluun ja arviointiin liittyviä tekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kahdeksan eri tutkimusaineistoa, joiden analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksissa huoltajat ja varhaiskasvattajat tuovat esille monia huoltajien osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, jotka liittyvät huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä huoltajien vaikuttamisen mahdollisuuksiin. Tuloksissa korostuu erityisesti huoltajien ja varhaiskasvattajien välisen toimivan ja avoimen vuorovaikutuksen merkitys. Tuloksista nousee esille myös tiedonsaantiin, yhteisöllisyyteen ja varhaiskasvatuksen toiminnan suunnitteluun ja arviointiin liittyviä tekijöitä.
