Kirjamuotoilu Martti Lutherin rukousoppaalle
Halme, Hanna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella uusi ulkoasu vuonna 1995 suomeksi julkaistulle Martti Lutherin pienelle kirjalle Kuinka rukoilla, ystäväni. Kirja on reformaattorin vuonna 1535 ystävälleen kirjoittama katekismusmeditaatio-opas. Kirja on jäänyt vähemmälle huomiolle Suomen luterilaisella kentällä, mutta sille on tunnistettu olevan kiinnostusta. Suomenkielisen alkuperäisteoksen ulkoasun nähtiin kuitenkin tarvitsevan päivitystä tavoittamaan nykyihmisiä. Tarkemmaksi kohderyhmäksi valittiin sellaiset millenniaalit, jotka haluavat syventää rukouselämäänsä luterilaisen tradition mukaisesti.
Työ oli moniulotteinen kirjamuotoilun projekti. Tavoitteena oli suunnitella kirjalle kauniit ja luterilaisten rukouskirjojen konventioita uudistavat kannet sekä rauhaa ja ystävällisyyttä henkivä ulkoasu, jossa saisi näkyä viitteitä myös perinteikkyydestä. Ulkoasun suunnitteluun kuului niin typografia, taitto ja kuvitukset, mutta myös formaatin ja materiaalien valitseminen. Työssä huomioitiin kirja esineenä ja sen käytettävyys hartauskäytössä.
Ulkoasun uudistustyön taustaksi selvitettiin teoksen kontekstia eli kristillisen meditaation teologiaa sekä valittua kohderyhmää. Genren konventioiden hahmottamiseksi tutustuttiin myös eri aikoina julkaistujen luterilaisten rukous- ja hartauskirjojen ulkoasuihin ja tehtiin vertailuanalyysiä. Suunnittelutyön lähtökohdaksi valittiin kuvailevat avainsanat, jotka ohjasivat kirjamuotoiluprosessissa tehtyjä valintoja. Valinnoissa sovellettiin myös graafisen alan kirjallisuudesta saatua tietoa ja prosessissa kokeiltiin erilaisia vaihtoehtoja.
Vertailuanalyysissä todettiin, että genren kirjojen ulkoasuissa on suuria eroja, eikä selkeitä konventioita ollutkaan helppo havaita. Siksi alkuperäinen tavoite konventioiden uusimiselle menetti merkitystään, ja suunnittelutyössä päädyttiin klassisempiin ratkaisuihin, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Lopulta todettiin kirjan ulkoasun ja sisällön tukevan toisiaan, mitä voidaan pitää yhtenä onnistumisen merkkinä. The subject of the thesis was to redesign a book Kuinka rukoilla, ystäväni (How to pray, my friend) by Martin Luther, published in Finnish in 1995. The book is a catechism meditation guide written by the reformer in 1535 for a friend of his. The book has received less attention in the Finnish Lutheran scene, but it has been recognized as being of interest. However, the design of the original Finnish book was considered to need updating to reach today’s people. A more specific target group was chosen to be such millenials, who want to deepen their prayer life in Lutheran tradition.
The book design project was multidimentional. The aim was to design a beautiful book cover that would renew the conventions of Lutheran prayer books, and a peaceful and friendly layout, with hints of tradition. The design covered typography, layout and illustrations, but also the choice of format and materials. The work took into account the book as an object and its usability for devotional purposes.
The context, i.e. the theology of Christian meditation and the chosen target group, was studied as a background for the redesign work. In order to understand the conventions of the genre, the designs of Lutheran prayer and devotional books published at different time periods were also studied, and benchmarking analysis was carried out. Descriptive key words were chosen for a base of design choises,. The choices were also informed by literature of graphic design, and the process involved experimenting with alternative design solutions.
As a result of the benchmarking analysis, considerable differences were noted in the book designs of the genre, and no clear conventions were easily discerned. Therefore, the original goal of renewing the conventions became more irrelevant, and the design work, with a few exceptions, opted for more classical solutions. In the end, the book’s design and content were found mutually supportive, which can be seen as a sign of success.
Työ oli moniulotteinen kirjamuotoilun projekti. Tavoitteena oli suunnitella kirjalle kauniit ja luterilaisten rukouskirjojen konventioita uudistavat kannet sekä rauhaa ja ystävällisyyttä henkivä ulkoasu, jossa saisi näkyä viitteitä myös perinteikkyydestä. Ulkoasun suunnitteluun kuului niin typografia, taitto ja kuvitukset, mutta myös formaatin ja materiaalien valitseminen. Työssä huomioitiin kirja esineenä ja sen käytettävyys hartauskäytössä.
Ulkoasun uudistustyön taustaksi selvitettiin teoksen kontekstia eli kristillisen meditaation teologiaa sekä valittua kohderyhmää. Genren konventioiden hahmottamiseksi tutustuttiin myös eri aikoina julkaistujen luterilaisten rukous- ja hartauskirjojen ulkoasuihin ja tehtiin vertailuanalyysiä. Suunnittelutyön lähtökohdaksi valittiin kuvailevat avainsanat, jotka ohjasivat kirjamuotoiluprosessissa tehtyjä valintoja. Valinnoissa sovellettiin myös graafisen alan kirjallisuudesta saatua tietoa ja prosessissa kokeiltiin erilaisia vaihtoehtoja.
Vertailuanalyysissä todettiin, että genren kirjojen ulkoasuissa on suuria eroja, eikä selkeitä konventioita ollutkaan helppo havaita. Siksi alkuperäinen tavoite konventioiden uusimiselle menetti merkitystään, ja suunnittelutyössä päädyttiin klassisempiin ratkaisuihin, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Lopulta todettiin kirjan ulkoasun ja sisällön tukevan toisiaan, mitä voidaan pitää yhtenä onnistumisen merkkinä.
The book design project was multidimentional. The aim was to design a beautiful book cover that would renew the conventions of Lutheran prayer books, and a peaceful and friendly layout, with hints of tradition. The design covered typography, layout and illustrations, but also the choice of format and materials. The work took into account the book as an object and its usability for devotional purposes.
The context, i.e. the theology of Christian meditation and the chosen target group, was studied as a background for the redesign work. In order to understand the conventions of the genre, the designs of Lutheran prayer and devotional books published at different time periods were also studied, and benchmarking analysis was carried out. Descriptive key words were chosen for a base of design choises,. The choices were also informed by literature of graphic design, and the process involved experimenting with alternative design solutions.
As a result of the benchmarking analysis, considerable differences were noted in the book designs of the genre, and no clear conventions were easily discerned. Therefore, the original goal of renewing the conventions became more irrelevant, and the design work, with a few exceptions, opted for more classical solutions. In the end, the book’s design and content were found mutually supportive, which can be seen as a sign of success.