Kuinka tukea Karelia AMK:n monimuoto-opiskelijoiden hyvinvointia ja valmistumista määräajassa?
Matveinen, Riikka; Takala, Marika (2024)
Matveinen, Riikka
Takala, Marika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736763
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Karelia-ammattikorkeakoulun liiketalouden monimuoto-opiskelijoiden tämänhetkistä hyvinvointia sekä kartoitettiin tukitoimia, jotka auttavat opiskelijoita valmistumaan määräajassa. Tutkimuksessa selvitettiin liiketalouden monimuoto-opiskelijoille tarjolla olevat tukipalvelut ja -järjestelyt sekä opiskelijoiden näkemykset niiden kehittämisestä. Lisäksi tarkasteltiin, miten opiskelijat itse voivat edistää omaa jaksamistaan opintojen aikana. Työssä selvitettiin myös Karelia-ammattikorkeakoulun henkilökunnan näkemyksiä ja ideoita siitä, miten he voivat paremmin tukea opiskelijoita valmistumaan määräaikaan mennessä.
Opinnäytetyön tiedonkeruu toteutettiin Webropol-kyselynä Karelia ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoille, joilla oli opintoja takana vähintään vuosi. Kyselyyn vastaaminen perustui vapaaehtoisuuteen, eikä vastauksista voinut tunnistaa yksittäisiä henkilöitä. Kyselyyn vastasi 39 opiskelijaa. Lisäksi työssä haastateltiin kahta Karelia-ammattikorkeakoulun henkilökunnan edustajaa.
Opiskelijat kokivat jaksavansa pääosin hyvin, vaikka noin neljäsosa koki jaksamisensa heikentyneen opintojen aikana. Kareliassa opiskelua ja valmistumista tuetaan joustavilla järjestelyillä, kuten AHOT-mahdollisuuksilla, rästitenteillä ja henkilökohtaisella ohjauksella. Tukitoimien kehittämiseksi toivottiin selkeämpiä aikatauluja, joustavampia suoritustapoja ja lisää henkilökohtaista tukea. Monimuoto-opiskelijat ylläpitivät hyvinvointiaan tasapainottamalla opintoja ja arkeaan. The thesis examined the current well-being of business students at Karelia University of Applied Sciences and investigated the support measures that help students to graduate within the time limit. The study examined the support services and arrangements available to business students as well as the students' views on their development. In addition, the thesis examined how students themselves can promote their own well-being during their studies. The thesis also examined the views and ideas of the staff of Karelia University of Applied Sciences on how they can better support students to graduate by the deadline.
The data collection for the thesis was carried out as a Webropol survey for business students at Karelia University of Applied Sciences who had at least one year of studies behind them. Responses to the questionnaire were voluntary and individual respondents could not be identified. The survey was answered by 39 students. In addition, two staff representatives of Karelia University of Applied Sciences were interviewed in the thesis.
The students felt mostly well, even though about a quarter felt their well-being weakened during their studies. In Karelia, studying and graduation are supported by flexible arrangements, such as recognition of prior learning (AHOT), arrear exams and personal guidance. In order to develop support measures, clearer schedules, more flexible ways of completing courses, and more personal support were desired. Blended students maintained their well-being by balancing their studies and everyday life.
Opinnäytetyön tiedonkeruu toteutettiin Webropol-kyselynä Karelia ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoille, joilla oli opintoja takana vähintään vuosi. Kyselyyn vastaaminen perustui vapaaehtoisuuteen, eikä vastauksista voinut tunnistaa yksittäisiä henkilöitä. Kyselyyn vastasi 39 opiskelijaa. Lisäksi työssä haastateltiin kahta Karelia-ammattikorkeakoulun henkilökunnan edustajaa.
Opiskelijat kokivat jaksavansa pääosin hyvin, vaikka noin neljäsosa koki jaksamisensa heikentyneen opintojen aikana. Kareliassa opiskelua ja valmistumista tuetaan joustavilla järjestelyillä, kuten AHOT-mahdollisuuksilla, rästitenteillä ja henkilökohtaisella ohjauksella. Tukitoimien kehittämiseksi toivottiin selkeämpiä aikatauluja, joustavampia suoritustapoja ja lisää henkilökohtaista tukea. Monimuoto-opiskelijat ylläpitivät hyvinvointiaan tasapainottamalla opintoja ja arkeaan.
The data collection for the thesis was carried out as a Webropol survey for business students at Karelia University of Applied Sciences who had at least one year of studies behind them. Responses to the questionnaire were voluntary and individual respondents could not be identified. The survey was answered by 39 students. In addition, two staff representatives of Karelia University of Applied Sciences were interviewed in the thesis.
The students felt mostly well, even though about a quarter felt their well-being weakened during their studies. In Karelia, studying and graduation are supported by flexible arrangements, such as recognition of prior learning (AHOT), arrear exams and personal guidance. In order to develop support measures, clearer schedules, more flexible ways of completing courses, and more personal support were desired. Blended students maintained their well-being by balancing their studies and everyday life.
