Brändimielikuvatutkimus : Asia Exchange
Catani, Emma (2024)
Catani, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837073
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin Asia Exchange Oy:n brändimielikuvaa lähettävien kumppanikorkeakoulujen ja opiskelijoiden keskuudessa. Tavoitteena oli selvittää, miten brändi koetaan ja mitkä tekijät vaikuttavat mielikuvan muodostumiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kohderyhmään kuului 146 kumppanikorkeakoulua ja 635 vaihto-opiskelijaa, joista vastausprosentit olivat 6,16 % ja 6,15 %. Kyselylomake sisälsi Likert-asteikollisia ja avoimia kysymyksiä, jotka analysoitiin Excelin avulla kuvailevin tilastomenetelmin ja temaattisesti.
Tulokset osoittivat, että Asia Exchange koettiin luotettavana, opiskelijakeskeisenä ja edullisena toimijana. Samalla nousi esiin merkittäviä kehitystarpeita, kuten brändin tunnettuuden ja viestinnän vahvistaminen. Tutkimus vahvisti myös, että brändiä pidetään tärkeänä kilpailuetuna niin opiskelijoiden kuin korkeakoulujen näkökulmasta. Vastausprosentin alhaisuus rajoitti tulosten yleistettävyyttä.
Johtopäätöksinä suositeltiin brändin tunnettuuden lisäämistä, viestinnän kehittämistä ja jatkotutkimusten toteuttamista. Näillä toimenpiteillä Asia Exchange voi vahvistaa kilpailuasemaansa ja brändi-identiteettiään kansainvälisillä markkinoilla.
Tutkimus on toistettavissa, ja sen tulokset vastaavat tutkimusongelmiin, joten tutkimuksen reliabiliteetti ja validiteetti ovat hyvät. Vaikka vastausprosentti jäi matalaksi, kyselyyn saatu aineisto antaa arvokasta tietoa brändin kehittämiseen.
Tulokset osoittivat, että Asia Exchange koettiin luotettavana, opiskelijakeskeisenä ja edullisena toimijana. Samalla nousi esiin merkittäviä kehitystarpeita, kuten brändin tunnettuuden ja viestinnän vahvistaminen. Tutkimus vahvisti myös, että brändiä pidetään tärkeänä kilpailuetuna niin opiskelijoiden kuin korkeakoulujen näkökulmasta. Vastausprosentin alhaisuus rajoitti tulosten yleistettävyyttä.
Johtopäätöksinä suositeltiin brändin tunnettuuden lisäämistä, viestinnän kehittämistä ja jatkotutkimusten toteuttamista. Näillä toimenpiteillä Asia Exchange voi vahvistaa kilpailuasemaansa ja brändi-identiteettiään kansainvälisillä markkinoilla.
Tutkimus on toistettavissa, ja sen tulokset vastaavat tutkimusongelmiin, joten tutkimuksen reliabiliteetti ja validiteetti ovat hyvät. Vaikka vastausprosentti jäi matalaksi, kyselyyn saatu aineisto antaa arvokasta tietoa brändin kehittämiseen.