Kehityskohteet HKFoodsin 2025 tapahtumakiertueelle
Keskinen, Juho; Marjoniemi, Pieta (2024)
Keskinen, Juho
Marjoniemi, Pieta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736676
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää elintarvikealayritys HKFoodsin messutoimintaa kevään 2025 tapahtumakiertuetta varten. Tavoitteena oli seurata HKFoodsin toimintaa seitsemillä eri messuilla Kespron tapahtumakiertueella, tunnistaa kehitettäviä kohteita ja luoda niihin kehitysideoita. Toimeksiantaja HKFoods saa vapaasti soveltaa luotuja kehitysideoita kaikessa toiminnassaan. Opinnäytetyön toteutus tapahtui syksyllä 2024.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajayritys HKFoods sekä toimintaympäristö tapahtuma-ala ja elintarviketeollisuus. Toimintaympäristön esittelyssä käydään läpi eri tapahtumia syventyen messutapahtumiin ja Kespron tapahtumakiertueeseen. Tietoperusta keskittyy messutoimintaan ja sen kehittämiseen sekä niihin liittyviin keskeisiin käsitteisiin kuten asiakaskokemus, elämyksellisyys ja palvelumuotoilu.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin havainnointia, kyselyä ja vertailua. Menetelmien avulla pystyttiin tutkimaan toimijoiden ja asiakkaiden toimintaa messuilla. Analysoidut tutkimustulokset esitettiin luotujen asiakasprofiilien ja palvelupolun avulla. Tutkimustulosten analyysien avulla kehityskohteisiin ideoitiin ratkaisuja aivoriihimenetelmällä, joista luotiin kehitysideoita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sellaisenaan käytettäviä kehitysideoita HKFoods:in messupisteelle kevään 2025 tapahtumakiertuetta varten. Kehitysideoita voi käyttää yksitellen tai kokonaisuutena ja ne ovat sovellettavissa. Kehitysideat koskevat pisteen visuaalisuutta ja pisteellä järjestettävää ohjelmaa. Ideat ovat HKFoods:in arvoihin, historiaan ja visioon sopivia messuilla toteutettavia toimintoja. Ideoiden avulla messupiste erottuu joukosta ja tekee siitä houkuttelevan kävijälle.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajayritys HKFoods sekä toimintaympäristö tapahtuma-ala ja elintarviketeollisuus. Toimintaympäristön esittelyssä käydään läpi eri tapahtumia syventyen messutapahtumiin ja Kespron tapahtumakiertueeseen. Tietoperusta keskittyy messutoimintaan ja sen kehittämiseen sekä niihin liittyviin keskeisiin käsitteisiin kuten asiakaskokemus, elämyksellisyys ja palvelumuotoilu.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin havainnointia, kyselyä ja vertailua. Menetelmien avulla pystyttiin tutkimaan toimijoiden ja asiakkaiden toimintaa messuilla. Analysoidut tutkimustulokset esitettiin luotujen asiakasprofiilien ja palvelupolun avulla. Tutkimustulosten analyysien avulla kehityskohteisiin ideoitiin ratkaisuja aivoriihimenetelmällä, joista luotiin kehitysideoita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sellaisenaan käytettäviä kehitysideoita HKFoods:in messupisteelle kevään 2025 tapahtumakiertuetta varten. Kehitysideoita voi käyttää yksitellen tai kokonaisuutena ja ne ovat sovellettavissa. Kehitysideat koskevat pisteen visuaalisuutta ja pisteellä järjestettävää ohjelmaa. Ideat ovat HKFoods:in arvoihin, historiaan ja visioon sopivia messuilla toteutettavia toimintoja. Ideoiden avulla messupiste erottuu joukosta ja tekee siitä houkuttelevan kävijälle.