Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijäkokemus ja sisäinen työnantajamielikuva Päivittäistavarakauppa X:ssä

Ikonen, Emilia (2024)

 
Avaa tiedosto
Ikonen_Emilia.pdf (663.7Kt)
Lataukset: 


Ikonen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi päivittäistavarakauppa X. Tavoitteena oli selvittää päivittäistavarakauppa X:n työntekijöiden mahdollisimman ajantasainen ja aito työntekijäkokemus ja sisäinen työnantajamielikuva sekä toiveet näiden parantamiseksi. Kehittämistehtävänä oli luoda kehitysideoita vastaamaan työntekijöiden toiveita. Kehitysideoiden avulla päivittäistavarakauppa X voi parantaa työntekijöiden työntekijäkokemusta ja sisäistä työnantajamielikuvaa.

Tietoperustassa käsitellään työntekijäkokemusta, työntekijäkokemuksen kehittämistä, sisäistä työnantajamielikuvaa ja työntekijäkokemuksen ja sisäisen työnantajamielikuvan välistä yhteyttä. Työntekijäkokemus-osiossa käsitellään työntekijäkokemukseen vaikuttavia asioita sekä työntekijäkokemuksen kehittämisen erilaisia vaiheita. Sisäinen työnantajamielikuva -osiossa käsitellään sisäiseen työnantajamielikuvaan vaikuttavia asioita ja esihenkilötyön merkitystä sisäiseen työnantajamielikuvaan. Lopuksi käsitellään myös työntekijäkokemuksen ja sisäisen työnantajamielikuvan välistä yhteyttä ja vaikutusta toisiinsa.

Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Avointen kysymysten analysoimisessa hyödynnettiin pääosin teemoittelua.

Keskeisenä tuloksena kyselystä selvisi, että yleisellä tasolla päivittäistavarakauppa X:n työntekijöiden työntekijäkokemus, sisäinen työnantajamielikuva ja arvio esihenkilötyöstä on hyvää. Parannusta toivottaisiin muun muassa esihenkilötyössä palautteen antamiseen ja ongelmakohtiin puuttumiseen, sekä parannusta myös tasa-arvoiseen kohteluun ja tiimityöskentelyyn.

Kehittämisehdotukset jaettiin kolmeen eri ryhmään sen mukaan, kuinka paljon panostusta ne vaativat ja ketä ne koskettavat eniten. Tämän toivotaan helpottavan kehitysehdotusten toteutusta päivittäistavarakauppa X:ssä. Ryhmät jaettiin kategorioihin; kaikki, esihenkilöstö ja resurssit. Ryhmään kaikki kuuluu esimerkiksi kehitysehdotus positiivisen palautteen lisäämiseksi nimettömän palautelaatikon avulla. Ryhmään esihenkilöstö kuuluu esimerkiksi kehitysehdotus tiedonkulun parantamiseksi bullet point-listan avulla. Resurssit ryhmään taas kuuluu esimerkiksi kehitysehdotus perehdytyksen parantamiseksi resurssien niin salliessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste