Autokaupan 2020-luvun murros
Matila, Nestori (2024)
Matila, Nestori
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia autokaupan muutoksia ja niiden vaikutuksia alaan. Työssä käsiteltiin erityisesti digitalisaation, uusien käyttövoimien tuomia muutoksia ja mahdollisuuksia autoliikkeiden näkökulmasta. Lisäksi pohdittiin, miten autoliikkeet sekä kuluttajat näkevät autoalan tulevaisuuden. Tavoitteena on luoda lukijalle käsitys alalla tapahtuvista muutoksista sekä niiden vaikutuksista alaan.
Teoreettinen osuus muodostui muutosjohtamisesta sekä autokaupan tilanteesta. Lähteenä käytettiin painettua kirjallisuutta, sekä sähköisiä artikkeleita ja tilastoja. Työn tutkivaosuus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin neljällä teemahaastattelulla, joista kaksi tehtiin autoliikkeissä työskenteleville henkilöille. Kaksi haastattelua toteutettiin sattumanvaraisille kuluttajille.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että autokaupan tilanne on tällä hetkellä haastava johtuen mm. tämän hetken taloustilanteesta. Erityisesti uusien autojen myynti sujuu tällä hetkellä huonosti, mutta käytettyjen kauppa kuitenkin kasvaa. Digitalisaation tuomat vaikutukset autokaupassa näkyvät kuitenkin eri tavoin brändi merkin sekä käytettyjen autojen myynnissä. Sähkö- ja hybridiautot ovat yleistyneet viime vuosina, mutta EU:n ja valtioiden sekava politiikka tulevasta käyttövoimasta vaikuttavat negatiivisesti autokauppaan. Tulevaisuudessa autojen etämyynnin uskotaan kasvavan erityisesti käytettyjen autojen osalta, vaikka perinteisille autoliikkeille tulee olemaan kysyntää myös lähivuosina.
Teoreettinen osuus muodostui muutosjohtamisesta sekä autokaupan tilanteesta. Lähteenä käytettiin painettua kirjallisuutta, sekä sähköisiä artikkeleita ja tilastoja. Työn tutkivaosuus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin neljällä teemahaastattelulla, joista kaksi tehtiin autoliikkeissä työskenteleville henkilöille. Kaksi haastattelua toteutettiin sattumanvaraisille kuluttajille.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että autokaupan tilanne on tällä hetkellä haastava johtuen mm. tämän hetken taloustilanteesta. Erityisesti uusien autojen myynti sujuu tällä hetkellä huonosti, mutta käytettyjen kauppa kuitenkin kasvaa. Digitalisaation tuomat vaikutukset autokaupassa näkyvät kuitenkin eri tavoin brändi merkin sekä käytettyjen autojen myynnissä. Sähkö- ja hybridiautot ovat yleistyneet viime vuosina, mutta EU:n ja valtioiden sekava politiikka tulevasta käyttövoimasta vaikuttavat negatiivisesti autokauppaan. Tulevaisuudessa autojen etämyynnin uskotaan kasvavan erityisesti käytettyjen autojen osalta, vaikka perinteisille autoliikkeille tulee olemaan kysyntää myös lähivuosina.