Suomalaisten vaatebrändien menestystekijät brändin kansainvälistymisessä pohjoismaihin
Isosomppi, Linda; Pajamäki, Silja (2024)
Isosomppi, Linda
Pajamäki, Silja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837341
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla oli suomalaisen vaatebrändin Alpa Finlandia Oy:n kiinnostus laajentaa toimintaansa Pohjoismaihin, erityisesti Tanskan ja Ruotsin markkinoille. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat brändin onnistumiseen näillä markkinoilla ja miten brändin ominaisuudet vaikuttavat sen menestykseen uudella markkinalla. Toisaalta työssä tarkasteltiin myös kriittisiä menestystekijöitä sekä haasteita Pohjoismaihin kansainvälistymisessä, jotta aiheesta saatiin mahdollisimman laaja näkökulma.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavina olivat suomalaiset vaatebrändien edustajat ja kansainvälisen toiminnan asiantuntijat, joilla oli kokemusta Pohjoismaiden markkinoista. Haastateltavia tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi. Aineisto teemoitettiin neljään pääteemaan ja analysoitiin sisältöanalyysin avulla. Tuloksien pohjalta muodostettiin johtopäätökset.
Tutkimuksessa havaittiin, että brändin ydinarvojen, kuten vastuullisuuden ja laadun, merkitys korostui Pohjoismaiden markkinoilla. Haasteina nousivat esiin paikallisten kuluttajatottumusten ja kilpailun ymmärtäminen sekä brändin erottuminen kilpailijoista. Onnistumistekijöinä pidettiin brändin yhtenäisyyttä ja johdonmukaista viestintää, sekä paikallisten markkinointitoimien ja vaikuttajayhteistöiden hyödyntämistä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä suomalaisen vaatebrändin menestys Pohjoismaissa edellyttää vahvaa brändistrategiaa, joka huomioi paikalliset kulttuurilliset erot ja kuluttajakäyttäytymisen. Vastuullisuus ja laatu ovat keskeisiä arvoja, jotka tulee viestiä johdonmukaisesti. Lisäksi second hand -palveluiden ja paikallisten vaikuttajien hyödyntäminen voivat tarjota merkittävää kilpailuetua Tanskassa ja Ruotsissa brändin näkyvyyden kannalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavina olivat suomalaiset vaatebrändien edustajat ja kansainvälisen toiminnan asiantuntijat, joilla oli kokemusta Pohjoismaiden markkinoista. Haastateltavia tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi. Aineisto teemoitettiin neljään pääteemaan ja analysoitiin sisältöanalyysin avulla. Tuloksien pohjalta muodostettiin johtopäätökset.
Tutkimuksessa havaittiin, että brändin ydinarvojen, kuten vastuullisuuden ja laadun, merkitys korostui Pohjoismaiden markkinoilla. Haasteina nousivat esiin paikallisten kuluttajatottumusten ja kilpailun ymmärtäminen sekä brändin erottuminen kilpailijoista. Onnistumistekijöinä pidettiin brändin yhtenäisyyttä ja johdonmukaista viestintää, sekä paikallisten markkinointitoimien ja vaikuttajayhteistöiden hyödyntämistä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä suomalaisen vaatebrändin menestys Pohjoismaissa edellyttää vahvaa brändistrategiaa, joka huomioi paikalliset kulttuurilliset erot ja kuluttajakäyttäytymisen. Vastuullisuus ja laatu ovat keskeisiä arvoja, jotka tulee viestiä johdonmukaisesti. Lisäksi second hand -palveluiden ja paikallisten vaikuttajien hyödyntäminen voivat tarjota merkittävää kilpailuetua Tanskassa ja Ruotsissa brändin näkyvyyden kannalta.