Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ADHD ja nuoret: kohtaamisen opas – selkokielinen opas Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen vapaaehtoisille

Lind, Miia (2024)

 
Avaa tiedosto
Lind_Miia.pdf (2.082Mt)
Lataukset: 


Lind, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa selkokielinen opas ADHD-piirteisten nuorten kohtaamiseen Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen vapaaehtoisille. Kehittämismuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa vapaaehtoisten valmiuksia kohdata ADHD-piirteisiä nuoria. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen kanssa.

Opinnäytetyön kehittämistyön tuloksena toteutettiin selkokielinen ADHD ja nuoret: kohtaamisen opas, joka lisättiin Nuorten turvatalojen vapaaehtoisten perehdytysmateriaaleihin. Opas toimii perehdytys- ja tukimateriaalina vapaaehtoisille heidän kohdatessaan ADHD-piirteisiä nuoria Nuorten turvataloilla.

Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu pääosin ADHD-piirteiden vaikutuksiin kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Tietoperustassa käsitellään myös muita neuropsykiatrisia häiriöitä yleisemmällä tasolla. Lähdemateriaaleina on hyödynnetty tutkittua tietoa ja luotettavia lähteitä, kuten tutkimuksia, artikkeleita ja kirjoja, jotka tukivat kehittämistyötä.

Opas toteutettiin laajan lähdemateriaalin pohjalta tiiviissä yhteistyössä Nuorten turvatalojen kanssa. Valmis opas arvioitiin Nuorten turvatalojen koordinaattorin sekä viestinnästä ja vaikuttamisesta vastaavan asiantuntijan toimesta. Arvioinnin mukaan opas täyttää erinomaisesti sille ennakkoon asetetut toiveet, tarpeet ja kriteerit.

Oppaan käyttökelpoisuutta ei arvioitu käytännössä, koska opinnäytetyö valmistui ennen oppaan käyttöönottoa. Käyttökelpoisuutta tullaan tarkastelemaan ajan saatossa, kun opas on ollut pidempään käytössä Nuorten turvataloilla. Kehittämisehdotuksena opasta voitaisiin laajentaa käsittelemään myös muita neuropsykiatrisia häiriöitä, kuten autismikirjon häiriöitä tai oppimisvaikeuksia.
 
The purpose of this thesis was to create a plain-language guide for interacting with young people exhibiting ADHD traits, aimed at volunteers at the Finnish Red Cross Youth Shelters. The goal of this development-oriented thesis was to enhance the volunteers' readiness to engage with young people displaying ADHD traits. The thesis was carried out in collaboration with the Finnish Red Cross Youth Shelters.

As a result of the development work, a plain language guide titled "ADHD and Youth: A Guide to Encounters " was created, which was added to the orientation materials for volunteers at the Youth Shelters. The guide serves as both an orientation and support resource for volunteers when interacting with young people exhibiting ADHD traits at the Youth Shelters.

The theoretical framework of the thesis primarily addresses the impact of ADHD traits on encounters and interactions. The theoretical framework also includes a broader discussion of other neuropsychiatric disorders. The source materials consisted of well-researched data and reliable references, including studies, articles, and books that supported the development process.

The guide was developed based on an extensive range of source materials and in close collaboration with the Youth Shelters. Upon completion, the guide was evaluated by the Youth Shelters' coordinator as well as the expert responsible for communications and advocacy. According to the evaluation, the guide excellently met the pre-established goals, needs, and criteria.

The usability of the guide was not assessed in practice, as the thesis was completed before the guide was implemented. Its usability will be evaluated over time once the guide has been in use at the Youth Shelters for a longer period. A suggestion for further development would be to expand the guide to cover other neuropsychiatric disorders, such as autism spectrum disorders or learning disabilities.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste