Ympäristösertifikaattien vaikutus kotimaanmatkailijoiden ostokäyttäytymiseen
Kiljunen, Oona (2024)
Kiljunen, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837288
Tiivistelmä
Opinnäyteyössä perehdyttiin kotimaanmatkailuun, kestävään matkailuun ja sen osa-alueisiin sekä erityisesti erilaisiin ympäristösertifikaatteihin. Työssä haluttiin selvittää, onko yritysten ympäristösertifikaateilla vaikutusta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tämän ymmärtämiseksi työn teoriaosuudessa perehdyttiin myös syvemmin ostokäyt-täytymiseen vaikuttaviin tekijöihin ja ostokäyttäytymisprosessiin.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, johon kerättiin vastauksia jakamalle se erilaisiin matkailuryhmiin. Tutkimuskyselyn tulokset kertovat, että vastuullisuus on arvo, jonka ihmiset ottavat yhä enemmän huomioon päätöksenteossaan. Vaikka vastuullisuus ja ympäristösertifikaatit ovat löytäneet paikkansa matkailijoiden mielistä, kuitenkin se ei vielä ole se pääarvo, joka vaikuttaisi suuresti matkailijoiden päätöksiin.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, johon kerättiin vastauksia jakamalle se erilaisiin matkailuryhmiin. Tutkimuskyselyn tulokset kertovat, että vastuullisuus on arvo, jonka ihmiset ottavat yhä enemmän huomioon päätöksenteossaan. Vaikka vastuullisuus ja ympäristösertifikaatit ovat löytäneet paikkansa matkailijoiden mielistä, kuitenkin se ei vielä ole se pääarvo, joka vaikuttaisi suuresti matkailijoiden päätöksiin.