Temu ja Shein : ultrapikamuodin suosion kasvun syitä
Kantonen, Reetta (2024)
Kantonen, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837336
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin syitä, miksi ultrapikamuotikaupat Temu ja Shein, kasvattavat suosiotaan, vaikka vastuullisuus on nouseva trendi.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, joka julkaistiin sosiaalisessa mediassa. Tutkimus sisälsi sekä suljettuja, että avoimia kysymyksiä. Kysymyksissä kartoitettiin muun muassa vastaajien demografisia taustoja, yleistä ostokäyttäytymistä, ja syitä ultrapikamuodin käytölle. Lisäksi kysely sisälsi totta vai tarua -väittämiä ultrapikamuodin vastuullisuudesta. Vastauksia saatiin 240 henkilöltä, joista 86 kertoi tilanneensa tuotteita Temulta tai Sheiniltä viimeisen kahden vuoden aikana. Tutkimustuloksia analysoitiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmat syyt ultrapikamuodin käyttöön ovat tuotteiden alhainen hinta ja valikoimien laajuus. Tuotteita tilataan, vaikka tiedostetaan eettiset ongelmat. Ongelmien todenperäisyyttä myös kyseenalaistetaan. Useilla tilaamisen taustalla on oikea tarve, eikä tuotteita ole varaa ostaa muualta. Osalla ostopäätökseen vaikuttaa esimerkiksi tilaamisen helppous, ja tyytyväisyys saatuihin tuotteisiin.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, joka julkaistiin sosiaalisessa mediassa. Tutkimus sisälsi sekä suljettuja, että avoimia kysymyksiä. Kysymyksissä kartoitettiin muun muassa vastaajien demografisia taustoja, yleistä ostokäyttäytymistä, ja syitä ultrapikamuodin käytölle. Lisäksi kysely sisälsi totta vai tarua -väittämiä ultrapikamuodin vastuullisuudesta. Vastauksia saatiin 240 henkilöltä, joista 86 kertoi tilanneensa tuotteita Temulta tai Sheiniltä viimeisen kahden vuoden aikana. Tutkimustuloksia analysoitiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmat syyt ultrapikamuodin käyttöön ovat tuotteiden alhainen hinta ja valikoimien laajuus. Tuotteita tilataan, vaikka tiedostetaan eettiset ongelmat. Ongelmien todenperäisyyttä myös kyseenalaistetaan. Useilla tilaamisen taustalla on oikea tarve, eikä tuotteita ole varaa ostaa muualta. Osalla ostopäätökseen vaikuttaa esimerkiksi tilaamisen helppous, ja tyytyväisyys saatuihin tuotteisiin.