Liiketoiminnan kehittäminen SaimaaJetRent tmi
Kotanen, Arttu (2024)
Kotanen, Arttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937480
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin liiketoiminnan kehittämistä SaimaaJetRent-toiminimiyritykselle. Työn tavoitteena oli ratkaista liiketoiminnan kausiluonteisuuden haasteita diversifikaation avulla, eli suunnittelemalla liiketoiminnan kehittämistä uuden markkinan suuntaan.
Työ toteutettiin päiväkirjamuotoisena kuuden viikon ajan, jonka aikana liiketoiminnan kehitystä raportoitiin viikoittain. Teoriapohjana käytettiin kolmea liiketoiminnan kehittämisen teoriaa ja mallia: Ansoffin kasvumatriisia, SWOT-analyysiä ja Sinisen meren strategiaa.
Työn tuloksena löydettiin uusi liikeidea, jonka avulla kausiluonteisuuden haasteet voidaan ratkaista. Teorioiden avulla onnistuttiin kehittämään liiketoimintaa uutta markkinaa kohti, ja työn tulokset olivat konkreettisia. Työ tuotti myös käyttökelpoisia dokumentteja, kuten pitchauksen ja liikeidean kuvauksen, jotka otettiin suoraan yrityksen käyttöön.
Työ toteutettiin päiväkirjamuotoisena kuuden viikon ajan, jonka aikana liiketoiminnan kehitystä raportoitiin viikoittain. Teoriapohjana käytettiin kolmea liiketoiminnan kehittämisen teoriaa ja mallia: Ansoffin kasvumatriisia, SWOT-analyysiä ja Sinisen meren strategiaa.
Työn tuloksena löydettiin uusi liikeidea, jonka avulla kausiluonteisuuden haasteet voidaan ratkaista. Teorioiden avulla onnistuttiin kehittämään liiketoimintaa uutta markkinaa kohti, ja työn tulokset olivat konkreettisia. Työ tuotti myös käyttökelpoisia dokumentteja, kuten pitchauksen ja liikeidean kuvauksen, jotka otettiin suoraan yrityksen käyttöön.