Effekterna av telefonanvändning på högstadieelevers mentala hälsa : En kvalitativ litteraturstudie
Kinnunen, Clarissa (2024)
Kinnunen, Clarissa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937489
Tiivistelmä
Psykisk ohälsa bland ungdomar har ökat under de senaste åren. En stor andel av ungdomar i högstadieåldern har en egen smarttelefon. Tidigare studier har rapporterat att ökad skärmtid är förknippad med depression. Det har även rapporterats att användning av smarttelefon bland barn har negativa effekter på deras mentala välmående och sociala relationer. I detta arbete utvärderas sambandet mellan smarttelefonanvändning under skoldagen och på fritiden, och dess effekt på högstadieelevernas psykiska hälsa. Studien genomfördes genom att söka ämnesrelaterade vetenskapliga artiklar med hjälp av nyckelord och snöbolls-metoden i databaser som Google Scholar, Academic Search Ultimate (EBSCO), PubMed och SpringerLink. Målgruppen utgjordes av 12─15-åriga barn, studier som endast fokuserade på gymnasieelever eller äldre ungdomar exkluderades. En finsk studie utförd bland ungdomar i högstadiet visade att måttlig eller problematiska användare av sociala medier löpte en trefaldig högre risk för ensamhet, sömnstörningar och morgontrötthet. I en norsk studie framkom det att förbud av smarttelefoner i skolor minskade kontakten eleverna hade med psykologer eller läkare berörande deras psykiska hälsa. Framför allt lade man märke till att ångestnivåerna minskade bland flickor. I högstadier har skolpersonalen ansett att telefoner i skolan har en stark eller en viss negativ inverkan på mobbning, psykisk hälsa och inlärning. Vissa ungdomar visar till och med tvångsmässiga telefonanvändningsvanor. För vissa fungerar telefonen som ett sätt att undvika sociala kontakter som upplevs svåra eller för att kontrollera andra aspekter av det normala vardagslivet. Det finns tydliga kopplingar mellan smarttelefonanvändning under skoltid eller på fritiden och psykiska problem. De negativa effekterna verkar vara särskilt starka bland flickor. Ökningen av psykiska hälsoproblem bland unga under de senaste åren verkar hänga ihop med användning av smarttelefoner och sociala medier. Fler strategier behövs för att främja ungas psykiska hälsa.