Ketä meitä nyt oli? : Koulusosionomin tarvekartoitus Isosäkylän koulussa
Ranta, Marjo (2024)
Ranta, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937573
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkittiin opettajien näkökulmasta tarvitaanko Isosäkylän koululle lisää sosiaalialan ammattilaisia ja minkälaista tukea koulusosionomilta kaivattaisiin koulun arkeen. Haasteet koulumaailmassa monimutkaistuvat ja lisääntyvät. Isosäkylän koulussa opiskelee Ukrainan sotaa paenneita lapsia ja Säkylän kunnan erityisen tuen sekä vaativan erityisen tuen oppilaat opiskelevat keskitetysti Isosäkylän koulussa. Oppilaiden pahoinvoinnin tunnistamiseen sekä erityisen, varhaisen ja kohdennetun tuen toteutuminen vaatii sosiaalialan asiantuntijuutta. Opettajat tarvitsevat työparikseen sosiaalialan ammattilaisia, jotta oppilaiden riittävä tuki toteutuu. Koulussa tehtävä sosiaalityö tulisikin nähdä nykyistä enemmän mahdollisuutena ja voimavarana. Ennaltaehkäisevä työ tulee aina halvemmaksi kunnille ja hyvinvointialueille kuin ongelmien kasaannuttua niiden järeät toimenpiteet. Tutkimus toteutettiin laadullisena sekä määrällisenä tutkimuksena, jossa teetettiin strukturoitu kyselylomake Isosäkylän koulun opettajille sekä tehtiin havaintoja omasta työstä käsin.
Koulun opettajille tehtiin Forms-työkalulla kysely, jossa selvitettiin kenen kanssa opettajat tekevät yhteistyötä, kuinka paljon sekä mitä sosiaalialan töitä opettajat kokevat joutuvansa tekemään ilman koulutusta. Koulusosionomilta kaivattiin mm. apua yksittäisten oppilaiden tunne- ja käytöshäiriöihin sekä osaksi moniammatillista tiimiä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyötä tekevässä opiskeluhuollossa.
Koulun opettajille tehtiin Forms-työkalulla kysely, jossa selvitettiin kenen kanssa opettajat tekevät yhteistyötä, kuinka paljon sekä mitä sosiaalialan töitä opettajat kokevat joutuvansa tekemään ilman koulutusta. Koulusosionomilta kaivattiin mm. apua yksittäisten oppilaiden tunne- ja käytöshäiriöihin sekä osaksi moniammatillista tiimiä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyötä tekevässä opiskeluhuollossa.