Hur påverkar sociala medier och influencers konsumentbeteende och varumärkeslojalitet hos generation Y och Z? : En jämförande kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metod
Kumlin, Michelle (2024)
Kumlin, Michelle
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937575
Tiivistelmä
I dagens digitaliserade samhälle har sociala medier blivit en integrerad del av människors liv, och deras påverkan på vårt beteende, värderingar och konsumtionsmönster är stor. Influencer marknadsföring, där individer med stort följe på sociala plattformar marknadsför produkter och tjänster, har blivit en alltmer framträdande och kraftfull form av kommunikation. Denna studie syftar till att undersöka i vilken utsträckning sociala medier och influencer marketing påverkar konsumentbeteendet samt varumärkeslojaliteten hos generation Z och Y. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har det framkommit att det finns signifikanta skillnader i hur de två generationerna förhåller sig till sociala medier och influencers. Resultaten visar att både generation Z och Y påverkas av innehållet på sociala medier, men att det finns tydliga generationsspecifika skillnader i hur denna påverkan yttrar sig i deras konsumtionsbeteende och varumärkeslojalitet.