Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kuvia musiikissa. Mielikuvaharjoitukset mielekkään improvisaatio-opetuksen kuvastajina.

Taavitsainen, Juho (2024)

Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Taavitsainen_Juho_KPD20S1.pdf (3.767Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Taavitsainen, Juho
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937616
Tiivistelmä
Improvisaation opetus on erittäin ajankohtaista Suomen musiikkiopistoissa. Siitä huolimatta sen opettaminen oppilaille ei ole usein opettajalle mikään itsestäänselvyys. Kuinka voisimme rohkaista sellaisia oppilaita, jotka ovat vasta instrumenttiopintojensa alussa improvisoinnin pariin? Kuinka improvisaatio-opetuksesta voisi tehdä mahdollisimman helposti lähestyttävää?

Näiden kysymysten saattelemana tutkimuksessa käsitellään improvisaatioharjoitusten piiriin kehitettyä kuvatarina- ja mielikuvaharjoitusta. Tutkimuksen varsinainen päätavoite on selvittää miten eri tekijät kuten improvisaatiokäsitteen ymmärtäminen, positiivinen oppimisympäristö, tarinat ja leikit sekä mielikuvaharjoitus vaikuttavat kuvatarina- ja mielikuvaharjoituksen kykyyn toimia improvisaatio-opetuksen tukena. Tutkimuksen toteutustapa oli laadullinen tutkimus, joka perustuu kuvatarina- ja mielikuvaharjoitukseen osallistuneiden oppilaiden haastatteluihin ja sen pohjalta tehtyihin havaintoihin.

Improvisaatio-käsitteen ja improvisaation erityispiirteiden ymmärtäminen on keskeistä mielekkään improvisaatio-opettamisen kannalta. Kuvatarina- ja mielikuvaharjoituksen toteuttamisessa olennaista on myös turvallinen oppimisympäristö. Vain se mahdollistaa mielekkään improvisaatio-opetuksen. Kuvat ja tarinat tuovat improvisaatio-opiskeluun tarvittavaa keveyttä ja inspiraatiota. Mielikuvaharjoitus auttoi oppilaita keskittymään tulevaan improvisaatioon paremmin sekä antoi heillä keinoja ilmentää erilaisia tunteita musiikin avulla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste