Kuvia musiikissa. Mielikuvaharjoitukset mielekkään improvisaatio-opetuksen kuvastajina.
Taavitsainen, Juho (2024)
Taavitsainen, Juho
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937616
Tiivistelmä
Improvisaation opetus on erittäin ajankohtaista Suomen musiikkiopistoissa. Siitä huolimatta sen opettaminen oppilaille ei ole usein opettajalle mikään itsestäänselvyys. Kuinka voisimme rohkaista sellaisia oppilaita, jotka ovat vasta instrumenttiopintojensa alussa improvisoinnin pariin? Kuinka improvisaatio-opetuksesta voisi tehdä mahdollisimman helposti lähestyttävää?
Näiden kysymysten saattelemana tutkimuksessa käsitellään improvisaatioharjoitusten piiriin kehitettyä kuvatarina- ja mielikuvaharjoitusta. Tutkimuksen varsinainen päätavoite on selvittää miten eri tekijät kuten improvisaatiokäsitteen ymmärtäminen, positiivinen oppimisympäristö, tarinat ja leikit sekä mielikuvaharjoitus vaikuttavat kuvatarina- ja mielikuvaharjoituksen kykyyn toimia improvisaatio-opetuksen tukena. Tutkimuksen toteutustapa oli laadullinen tutkimus, joka perustuu kuvatarina- ja mielikuvaharjoitukseen osallistuneiden oppilaiden haastatteluihin ja sen pohjalta tehtyihin havaintoihin.
Improvisaatio-käsitteen ja improvisaation erityispiirteiden ymmärtäminen on keskeistä mielekkään improvisaatio-opettamisen kannalta. Kuvatarina- ja mielikuvaharjoituksen toteuttamisessa olennaista on myös turvallinen oppimisympäristö. Vain se mahdollistaa mielekkään improvisaatio-opetuksen. Kuvat ja tarinat tuovat improvisaatio-opiskeluun tarvittavaa keveyttä ja inspiraatiota. Mielikuvaharjoitus auttoi oppilaita keskittymään tulevaan improvisaatioon paremmin sekä antoi heillä keinoja ilmentää erilaisia tunteita musiikin avulla.
Näiden kysymysten saattelemana tutkimuksessa käsitellään improvisaatioharjoitusten piiriin kehitettyä kuvatarina- ja mielikuvaharjoitusta. Tutkimuksen varsinainen päätavoite on selvittää miten eri tekijät kuten improvisaatiokäsitteen ymmärtäminen, positiivinen oppimisympäristö, tarinat ja leikit sekä mielikuvaharjoitus vaikuttavat kuvatarina- ja mielikuvaharjoituksen kykyyn toimia improvisaatio-opetuksen tukena. Tutkimuksen toteutustapa oli laadullinen tutkimus, joka perustuu kuvatarina- ja mielikuvaharjoitukseen osallistuneiden oppilaiden haastatteluihin ja sen pohjalta tehtyihin havaintoihin.
Improvisaatio-käsitteen ja improvisaation erityispiirteiden ymmärtäminen on keskeistä mielekkään improvisaatio-opettamisen kannalta. Kuvatarina- ja mielikuvaharjoituksen toteuttamisessa olennaista on myös turvallinen oppimisympäristö. Vain se mahdollistaa mielekkään improvisaatio-opetuksen. Kuvat ja tarinat tuovat improvisaatio-opiskeluun tarvittavaa keveyttä ja inspiraatiota. Mielikuvaharjoitus auttoi oppilaita keskittymään tulevaan improvisaatioon paremmin sekä antoi heillä keinoja ilmentää erilaisia tunteita musiikin avulla.