TikTok-markkinointi huonekalujen verkkokaupassa
Alanko, Lauriina (2024)
Alanko, Lauriina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937600
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin TikTok-markkinoinnin mahdollisuuksia huonekalujen verkkokaupassa. Tavoitteena oli selvittää, miten TikTokia voi hyödyntää tehokkaasti brändin tunnettavuuden kasvattamisesta ja asiakassuhteiden vahvistamiseen. Kiinnostus aiheeseen pohjautuu omaan kokemukseen huonekalualan verkkokaupassa työskentelystä, ja tutkimuksen tuloksia on mahdollista soveltaa myös laajemmin muiden alojen yritysten TikTok-strategioihin.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen TikTok-sisällön analyysiä ja käyttäjien vuorovaikutusta alustalla. Havainnot kohdistuivat erityisesti suomalaisten huonekalualan yritysten TikTok-käyttäytymiseen, mutta tutkimuksessa hyödynnettiin myös teoriaa sosiaalisen median markkinoinnista yleisemmin. Aineistonkeruu keskittyi neljän viikon ajanjaksoon, ja tutkimuksen kohteena olivat TikTokin algoritmi, trendit ja asiakasvuorovaikutuksen käytännöt.
Tulokset osoittavat, että TikTokilla on merkittävä potentiaali brändimarkkinoinnissa, mutta onnistuminen vaatii luovaa, vuorovaikutteista ja kohderyhmälähtöistä sisältöä.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen TikTok-sisällön analyysiä ja käyttäjien vuorovaikutusta alustalla. Havainnot kohdistuivat erityisesti suomalaisten huonekalualan yritysten TikTok-käyttäytymiseen, mutta tutkimuksessa hyödynnettiin myös teoriaa sosiaalisen median markkinoinnista yleisemmin. Aineistonkeruu keskittyi neljän viikon ajanjaksoon, ja tutkimuksen kohteena olivat TikTokin algoritmi, trendit ja asiakasvuorovaikutuksen käytännöt.
Tulokset osoittavat, että TikTokilla on merkittävä potentiaali brändimarkkinoinnissa, mutta onnistuminen vaatii luovaa, vuorovaikutteista ja kohderyhmälähtöistä sisältöä.