Terveydenhoitajakoulutuksen veto- ja pitovoima : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Laihanen, Riina; Leppänen, Vera; Pielismaa, Emma (2024)
Laihanen, Riina
Leppänen, Vera
Pielismaa, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937680
Tiivistelmä
Hoitotyön koulutuksen veto- ja pitovoimaan vaikuttavia tekijöitä on tärkeä selvittää, jotta niihin panostamalla hoitoalalle voidaan saada houkuteltua motivoituneita opiskelijoita. Lisäksi on tärkeää tukea jo opintonsa aloittaneita opiskelijoita suorittamaan opintonsa loppuun ja työllistymään hoitoalalle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla terveydenhoitajakoulutuksen veto- ja pitovoimaan vaikuttavia tekijöitä Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku tehtiin Pubmed-, Medic- ja EBSCO CINAHL-tietokannoista. Aineistoksi valittiin julkaisuja vuosilta 2015–2023 ja niiden luotettavuutta arvioitiin käyttämällä KATSE-menetelmää.
Tulosten mukaan ihmiset hakeutuvat hoitoalan opintoihin monipuolisten työmahdollisuuksien, palkkauksen ja työn käytännönläheisyyden vuoksi. Opintoihin hakeutumiseen vaikuttavat myös hoitoalan työn yhteiskunnallinen arvostus, halu auttaa, myönteiset kohtaamiset hoitoalan ammattilaisten kanssa sekä läheisen ihmisen työskentely hoitoalalla. Hoitotyön opintoja jätetään kesken tuen puutteen, liiallisen työmäärän, työelämäohjauksen puutteen, oppimisvaikeuksien, kiusaamisen ja mielenterveysongelmien vuoksi. Opiskelijat keskeyttävät opintojaan myös siksi, että eivät itse koe olevansa soveltuvia hoitotyöhön tai kokevat ristiriitaa mielikuvien ja hoitotyön todellisuuden väliä.
Tulevaisuudessa olisi tärkeä selvittää, miten hoitoalan opintoihin hakeutuville saadaan luotua myönteinen, mutta realistinen mielikuva hoitotyöstä ammattina. Tärkeää olisi myös selvittää, miten oppimisvaikeuksista, kiusaamisesta tai mielenterveydellisistä haasteista kärsiviä opiskelijoita voidaan tukea opinnoissa, onko opintojen sisältämä työmäärä kohtuullinen ja miten ohjausta saadaan lisättyä niin oppilaitoksissa kuin työharjoittelupaikoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla terveydenhoitajakoulutuksen veto- ja pitovoimaan vaikuttavia tekijöitä Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku tehtiin Pubmed-, Medic- ja EBSCO CINAHL-tietokannoista. Aineistoksi valittiin julkaisuja vuosilta 2015–2023 ja niiden luotettavuutta arvioitiin käyttämällä KATSE-menetelmää.
Tulosten mukaan ihmiset hakeutuvat hoitoalan opintoihin monipuolisten työmahdollisuuksien, palkkauksen ja työn käytännönläheisyyden vuoksi. Opintoihin hakeutumiseen vaikuttavat myös hoitoalan työn yhteiskunnallinen arvostus, halu auttaa, myönteiset kohtaamiset hoitoalan ammattilaisten kanssa sekä läheisen ihmisen työskentely hoitoalalla. Hoitotyön opintoja jätetään kesken tuen puutteen, liiallisen työmäärän, työelämäohjauksen puutteen, oppimisvaikeuksien, kiusaamisen ja mielenterveysongelmien vuoksi. Opiskelijat keskeyttävät opintojaan myös siksi, että eivät itse koe olevansa soveltuvia hoitotyöhön tai kokevat ristiriitaa mielikuvien ja hoitotyön todellisuuden väliä.
Tulevaisuudessa olisi tärkeä selvittää, miten hoitoalan opintoihin hakeutuville saadaan luotua myönteinen, mutta realistinen mielikuva hoitotyöstä ammattina. Tärkeää olisi myös selvittää, miten oppimisvaikeuksista, kiusaamisesta tai mielenterveydellisistä haasteista kärsiviä opiskelijoita voidaan tukea opinnoissa, onko opintojen sisältämä työmäärä kohtuullinen ja miten ohjausta saadaan lisättyä niin oppilaitoksissa kuin työharjoittelupaikoilla.