Suomeen muuttaneiden kokemukset kunnan työllisyys- ja maahanmuuttajapalveluja kehittämässä
Kanerva-Mbengue, Teija (2024)
Kanerva-Mbengue, Teija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837355
Tiivistelmä
Tämän laadullisen kehittämistyön tavoitteena on edistää maahan muuttaneiden asiakkaiden osallistumista kunnan palveluiden kehittämiseen. Tavoitteena on edistää asiakkaiden toimijuutta tuoden asiakkaiden näkökulmia esille työllisyys- ja maahanmuuttajapalveluiden toimintoja kehitettäessä. Opinnäytetyön aineisto on kerätty toteuttamalla ryhmämuotoisia teemahaastatteluja Keravan kaupungin työllisyys- ja maahanmuuttajapalveluiden asiakkaille. Tämän lisäksi toteutettiin yhteiskehittämistyöpaja maahanmuuttajapalveluiden, osaamiskeskuksen ja työllisyyspalveluiden kotoutujien ja vieraskielisten tiimeille sekä tiimien esihenkilöille. Yhteiskehittämistyöpajassa tuotiin esille teemahaastatteluiden aineistoa, jonka pohjalta kehitettiin asiakkaiden ajatuksia eteenpäin työntekijöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille, millaista tukea tarvitaan kotoutumisen ja työllistymisen edistämiseksi, ja miten monialaista ja -ammatillista yhteistyötä voidaan kehittää. Tavoitteena on aineiston pohjalta tuoda esille, miten palvelujen saavutettavuutta, ymmärrettävyyttä ja palveluohjausta vahvistamalla voidaan tukea asiakkaiden psykologisten perustarpeiden toteutumista. Mitä paremmin Decin ja Ryanin itsemääräämisteorian kolme perustarvetta, eli autonomia, kyvykkyys ja yhteenkuuluvuus, toteutuvat, sitä paremmin osallisuus ja toimijuus toteutuvat. Martelan ja Ryanin tutkima hyväntekemisen tarve ja Banduran kyvykkyysteorian ihmisen kyvykkyyttä edistävät tekijät ovat tärkeitä huomioida. Voimavaraistavalla palveluohjauksella voidaan tukea tavoitteiden saavuttamisessa.
Teemahaastatteluissa nousi esille, että kyvykkyyden tunnetta on tärkeää palveluissa tukea. Kyvykkyyden tunnetta voidaan tukea kannustamalla ja antamalla tietoa erilaisista vaihtoehdoista. Tiedonsaannilla ja tulkkauspalveluilla lisätään myös autonomian mahdollisuuksia. Asiakkailla kuuluu olla myös mahdollisuus antaa palautetta tulkkauksesta. Yhteenkuuluvuutta voidaan lisätä ryhmämuotoisilla toiminnoilla, joissa voidaan keskustella avoimesti vertaisten kanssa samalla oppien suomea. Aineistosta nousi esille toive mielenterveyden haasteista avoimesti keskusteluun, jotta ohjaus mielenterveyspalveluihin myös mahdollistuu. Ryhmämuotoinen toiminta ja keskustelu nähtiin myös hyvinvointia tukevana muotona, jossa voitaisiin myös asiantuntijoiden johdolla käsitellä erilaisia teemoja. Asiakkaan yksilöllinen kohtaaminen kokonaisvaltaisesti nähtiin tärkeänä hyvinvointia edistävänä tekijänä. Yhteiskehittämistyöpajassa nousi esille, että yhteistyö on helpompaa, kun kasvot ja ohjaustavat palveluun ovat tiedossa. Sidosryhmien jalkautuminen työllisyys- ja maahanmuuttajapalveluihin nähtiin tärkeänä, jolloin asiakkailla olisi mahdollisuus hyödyntää palveluja ilman ajanvarausta. Omankielisen materiaalin lisäksi tärkeänä nähtiin visuaalinen ja videovälitteinen materiaali, ja jo olemassa olevan tiedon hyödyntäminen aktiivisesti.
Kehittämistyötä on organisaatiomuutosten keskellä syytä jatkaa ottamalla asiakkaat mukaan kehittämistyöhön. Vertaistukiryhmillä on tärkeä merkitys ja mahdollisuuksia niin kotoutumisen kuin työllistymisen edistämisessä, samalla kun suomen kieli kehittyy ja hyvinvointi lisääntyy, kun aidolle dialogille annetaan mahdollisuus. Asiakastyössä on tärkeää huomioida voimavaraistavat työotteet kuten näkökulmanvaihtamisen taito ja pohtia, miten asiakkaan kyvykkyyttä edistetään parhaiten palveluohjauksessa.
Asiasanat: toimijuus, asiakasosallisuus, palveluohjaus, maahanmuuttajapalvelut, työllisyyspalvelut The aim of this qualitative thesis is to promote customers´ participation in the development of municipal services for immigrants. The aim is to promote customers´ agency by considering their point of views when developing employment and immigrant services. The data were gathered by conducting theme interviews for the customers of employment and immigrant services of the City of Kerava. In addition, data were gathered in a co-creation workshop for the workers and superiors working with immigrants in employment and immigrant services. The data of the theme interviews were presented in the co-creation workshop and the customers´ point of views were developed further.
The aim of this thesis is to highlight what kind of support is needed to promote integration and employment, and how multi-professional cooperation can be developed. The aim was to utilize the data to highlight how strengthening the accessibility, intelligibility, and case management of services can also support the fulfillment of customers´ psychological basic needs (autonomy, competence and relatedness). The better the three basic needs outlined in the self-determination theory (Deci & Ryan) are fulfilled, the more participation and agency are realized. In this context, it is also important to consider the need for beneficence (Martela & Ryan) as well as the self-efficacy theory (Bandura). These goals can be supported with empowering case management.
The theme interviews conducted as part of data gathering indicate that it is vital to support customers´ self-efficacy. Self-efficacy can be supported by encouragement and by offering information. Knowledge of possibilities and offering interpreter services when needed also increase autonomy. The customer should also have the right to give feedback on interpretation. It is also possible to support the sense of relatedness through group activities where customers can discuss openly with peers and improve their Finnish skills at the same time. The data indicated the need to discuss mental health issues openly, so one can also find help. Peer group activities and open discussion can also promote well-being, and would make it also possible to discuss different topics with an expert. Individual comprehensive treatment was seen vital to promoting well-being. The co-creation workshop showed that multi-professional cooperation is easier when workers know each other and their duties. The integration of stakeholders into employment and immigrant services was seen as important, allowing customers to use services without the need for an appointment Offering information in the customer´s own language was seen important, also as were visual materials, video clips and making most of the information available.
It is important to continue to develop municipal employment and immigrant services with immigrant customers also during organisational changes. Peer support groups have importance and possibilities to promote integration and employment while Finnish skills and well-being improve. Genuine dialogue is needed. In case management, it is important to take into account empowering working methods, like cognitive reframing, and consider how to promote customers´ self-efficacy.
Keywords: agency, customer involvement, case management, immigrant services, employment services
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille, millaista tukea tarvitaan kotoutumisen ja työllistymisen edistämiseksi, ja miten monialaista ja -ammatillista yhteistyötä voidaan kehittää. Tavoitteena on aineiston pohjalta tuoda esille, miten palvelujen saavutettavuutta, ymmärrettävyyttä ja palveluohjausta vahvistamalla voidaan tukea asiakkaiden psykologisten perustarpeiden toteutumista. Mitä paremmin Decin ja Ryanin itsemääräämisteorian kolme perustarvetta, eli autonomia, kyvykkyys ja yhteenkuuluvuus, toteutuvat, sitä paremmin osallisuus ja toimijuus toteutuvat. Martelan ja Ryanin tutkima hyväntekemisen tarve ja Banduran kyvykkyysteorian ihmisen kyvykkyyttä edistävät tekijät ovat tärkeitä huomioida. Voimavaraistavalla palveluohjauksella voidaan tukea tavoitteiden saavuttamisessa.
Teemahaastatteluissa nousi esille, että kyvykkyyden tunnetta on tärkeää palveluissa tukea. Kyvykkyyden tunnetta voidaan tukea kannustamalla ja antamalla tietoa erilaisista vaihtoehdoista. Tiedonsaannilla ja tulkkauspalveluilla lisätään myös autonomian mahdollisuuksia. Asiakkailla kuuluu olla myös mahdollisuus antaa palautetta tulkkauksesta. Yhteenkuuluvuutta voidaan lisätä ryhmämuotoisilla toiminnoilla, joissa voidaan keskustella avoimesti vertaisten kanssa samalla oppien suomea. Aineistosta nousi esille toive mielenterveyden haasteista avoimesti keskusteluun, jotta ohjaus mielenterveyspalveluihin myös mahdollistuu. Ryhmämuotoinen toiminta ja keskustelu nähtiin myös hyvinvointia tukevana muotona, jossa voitaisiin myös asiantuntijoiden johdolla käsitellä erilaisia teemoja. Asiakkaan yksilöllinen kohtaaminen kokonaisvaltaisesti nähtiin tärkeänä hyvinvointia edistävänä tekijänä. Yhteiskehittämistyöpajassa nousi esille, että yhteistyö on helpompaa, kun kasvot ja ohjaustavat palveluun ovat tiedossa. Sidosryhmien jalkautuminen työllisyys- ja maahanmuuttajapalveluihin nähtiin tärkeänä, jolloin asiakkailla olisi mahdollisuus hyödyntää palveluja ilman ajanvarausta. Omankielisen materiaalin lisäksi tärkeänä nähtiin visuaalinen ja videovälitteinen materiaali, ja jo olemassa olevan tiedon hyödyntäminen aktiivisesti.
Kehittämistyötä on organisaatiomuutosten keskellä syytä jatkaa ottamalla asiakkaat mukaan kehittämistyöhön. Vertaistukiryhmillä on tärkeä merkitys ja mahdollisuuksia niin kotoutumisen kuin työllistymisen edistämisessä, samalla kun suomen kieli kehittyy ja hyvinvointi lisääntyy, kun aidolle dialogille annetaan mahdollisuus. Asiakastyössä on tärkeää huomioida voimavaraistavat työotteet kuten näkökulmanvaihtamisen taito ja pohtia, miten asiakkaan kyvykkyyttä edistetään parhaiten palveluohjauksessa.
Asiasanat: toimijuus, asiakasosallisuus, palveluohjaus, maahanmuuttajapalvelut, työllisyyspalvelut
The aim of this thesis is to highlight what kind of support is needed to promote integration and employment, and how multi-professional cooperation can be developed. The aim was to utilize the data to highlight how strengthening the accessibility, intelligibility, and case management of services can also support the fulfillment of customers´ psychological basic needs (autonomy, competence and relatedness). The better the three basic needs outlined in the self-determination theory (Deci & Ryan) are fulfilled, the more participation and agency are realized. In this context, it is also important to consider the need for beneficence (Martela & Ryan) as well as the self-efficacy theory (Bandura). These goals can be supported with empowering case management.
The theme interviews conducted as part of data gathering indicate that it is vital to support customers´ self-efficacy. Self-efficacy can be supported by encouragement and by offering information. Knowledge of possibilities and offering interpreter services when needed also increase autonomy. The customer should also have the right to give feedback on interpretation. It is also possible to support the sense of relatedness through group activities where customers can discuss openly with peers and improve their Finnish skills at the same time. The data indicated the need to discuss mental health issues openly, so one can also find help. Peer group activities and open discussion can also promote well-being, and would make it also possible to discuss different topics with an expert. Individual comprehensive treatment was seen vital to promoting well-being. The co-creation workshop showed that multi-professional cooperation is easier when workers know each other and their duties. The integration of stakeholders into employment and immigrant services was seen as important, allowing customers to use services without the need for an appointment Offering information in the customer´s own language was seen important, also as were visual materials, video clips and making most of the information available.
It is important to continue to develop municipal employment and immigrant services with immigrant customers also during organisational changes. Peer support groups have importance and possibilities to promote integration and employment while Finnish skills and well-being improve. Genuine dialogue is needed. In case management, it is important to take into account empowering working methods, like cognitive reframing, and consider how to promote customers´ self-efficacy.
Keywords: agency, customer involvement, case management, immigrant services, employment services