Asiakaspalvelun kehitys alustataloudessa
Lappalainen, Lauri (2024)
Lappalainen, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida ja kehittää kehityspäällikön työskentelyä Foodoran asiakaspalvelussa. Lisäksi tavoitteena oli selkeyttää asiakaspalvelun kehityspäällikön työnkuvaa sekä muodostaa kokonaiskuva hänen tehtävistään.
Työ toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä, joka sisälsi kahdeksan viikon ajalta päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä syksyllä 2024. Jokaisen viikon päätteeksi laadittiin viikkoanalyysit, jotka perustuivat tietoperustaan ja tukivat reflektiota. Viikkoanalyysien teemat valikoituivat päiväkirjamerkintöjen perusteella, ja ne painottuivat viestinnän ja kommunikaation eri osa-alueisiin, kuten strategian viestintään, muutosviestintään, palautteen antamiseen ja työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön tuloksena kehityspäällikkö pystyi tunnistamaan selkeitä kehityskohteita omassa työssään. Kehityspäällikkö huomasi kehittyneensä muun muassa kommunikaatiotaidoissa lisäämällä proaktiivista viestintää ja olemalla selkeämpi viestinnässään, tämän lisäksi hän kehittyi analyyttisyydessä reflektoidessaan päivittäistä työtään. Jatkokehityskohteeksi tunnistettiin ajan varaaminen ajattelu- ja suunnittelutyölle. Työ tarjosi myös toimeksiantajalle arvokkaita kehitysideoita, erityisesti viestinnän parantamiseen muutostilanteissa. Konkreettisena kehitysehdotuksena työssä esitettiin muutosviestinnän koulutusten järjestämistä esihenkilöille. Lisäksi työssä ehdotettiin palaverikäytäntöjen tehostamista karsimalla ylimääräisiä ja päällekkäisiä palavereja yhdistämällä niitä.
Työ toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä, joka sisälsi kahdeksan viikon ajalta päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä syksyllä 2024. Jokaisen viikon päätteeksi laadittiin viikkoanalyysit, jotka perustuivat tietoperustaan ja tukivat reflektiota. Viikkoanalyysien teemat valikoituivat päiväkirjamerkintöjen perusteella, ja ne painottuivat viestinnän ja kommunikaation eri osa-alueisiin, kuten strategian viestintään, muutosviestintään, palautteen antamiseen ja työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön tuloksena kehityspäällikkö pystyi tunnistamaan selkeitä kehityskohteita omassa työssään. Kehityspäällikkö huomasi kehittyneensä muun muassa kommunikaatiotaidoissa lisäämällä proaktiivista viestintää ja olemalla selkeämpi viestinnässään, tämän lisäksi hän kehittyi analyyttisyydessä reflektoidessaan päivittäistä työtään. Jatkokehityskohteeksi tunnistettiin ajan varaaminen ajattelu- ja suunnittelutyölle. Työ tarjosi myös toimeksiantajalle arvokkaita kehitysideoita, erityisesti viestinnän parantamiseen muutostilanteissa. Konkreettisena kehitysehdotuksena työssä esitettiin muutosviestinnän koulutusten järjestämistä esihenkilöille. Lisäksi työssä ehdotettiin palaverikäytäntöjen tehostamista karsimalla ylimääräisiä ja päällekkäisiä palavereja yhdistämällä niitä.