Maalatun katutaiteen taiteellinen ylläpito : taiteilijat tunneliteostensa ylläpitäjinä
Saanio, Pirjo (2024)
Saanio, Pirjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037817
Tiivistelmä
Fokus on katutaiteen taiteellisessa ylläpitotyössä. Taiteilijoiden halu ja kiinnostus ylläpitää teoksiaan haastaa mielikuvaa katutaiteen hetkellisyydestä. Vaikka teosta vahingoitettaisiin jo ennen valmistumistaan, ei siitä silti voi päätellä teoksen tulevaa elinkaarta.
Taiteilija voi tilanteen mukaan joko muuttaa teostaan tai pitäytyä alkuperäisessä. Tekemistä tahdittavat myös taiteilijoiden muut sitoutumiset sekä säät. Katutaiteen ylläpito on omalla tavallaan aina ns. vaiheessa toisin kuin restaurointi ja konservointi.
Käytin kaikista esimerkkinä olevista teoksista katutaidenimitystä huolimatta teoksen hankintatavasta, sillä syyt ylläpitoon olivat usein samoja: Näkyvin syy oli teoksen töhrintä. On myös materiaaleista, kulumisesta ja käytänteistä aiheutuvaa ylläpitotyötä.
Opinnäytetyöhön kuului myös oman teoksen suunnittelu. Idean kehittely on tarvinnut yllä kerrotun käytäntöjen pohtimisen ja kirjoittamisen. Ideoinnin lopputulemasta on opinnäytetyöni lopussa alkaen luvusta 10. The focus is on the artistic maintenance of street art. Artists' desire to maintain their work challenges the perception of the ephemeral nature of street art. Even if the work is damaged before it is finished, it is still not a prediction of its future life cycle.
Depending on the situation, the artist can either modify the work or stick to the original. The pace of the work is also influenced by the artists' other commitments and by the weather. In its own way the maintenance of street art is always in progress, unlike restoration and conservation.
Of all the examples I used the name street art, regardless of how the work was acquired, as the reasons for maintenance were often the same: The most visible reason was the vandalizing and defacing of the work. There is also maintenance work due to materials, wear and practices.
The thesis also included the design of one’s own work of art. The development of the idea has required the above-mentioned reflection and writing about the practices. The final result of brainstorming is at the end of the thesis, starting with chapter 10.
Taiteilija voi tilanteen mukaan joko muuttaa teostaan tai pitäytyä alkuperäisessä. Tekemistä tahdittavat myös taiteilijoiden muut sitoutumiset sekä säät. Katutaiteen ylläpito on omalla tavallaan aina ns. vaiheessa toisin kuin restaurointi ja konservointi.
Käytin kaikista esimerkkinä olevista teoksista katutaidenimitystä huolimatta teoksen hankintatavasta, sillä syyt ylläpitoon olivat usein samoja: Näkyvin syy oli teoksen töhrintä. On myös materiaaleista, kulumisesta ja käytänteistä aiheutuvaa ylläpitotyötä.
Opinnäytetyöhön kuului myös oman teoksen suunnittelu. Idean kehittely on tarvinnut yllä kerrotun käytäntöjen pohtimisen ja kirjoittamisen. Ideoinnin lopputulemasta on opinnäytetyöni lopussa alkaen luvusta 10.
Depending on the situation, the artist can either modify the work or stick to the original. The pace of the work is also influenced by the artists' other commitments and by the weather. In its own way the maintenance of street art is always in progress, unlike restoration and conservation.
Of all the examples I used the name street art, regardless of how the work was acquired, as the reasons for maintenance were often the same: The most visible reason was the vandalizing and defacing of the work. There is also maintenance work due to materials, wear and practices.
The thesis also included the design of one’s own work of art. The development of the idea has required the above-mentioned reflection and writing about the practices. The final result of brainstorming is at the end of the thesis, starting with chapter 10.