Innostusta ja oppimista: pelinkehityksen opettaminen Game Maker-ohjelmistolla
Välke, Matti (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyy opetusmateriaali, joka selkeyttää pelinkehityksen perusteita ja tekee aiheesta helposti lähestyttävän aloittelijoille. Materiaalin tavoitteena on opettaa pelinkehityksen eri vaiheita käytännönläheisesti ja lisätä innostusta pelien tekemiseen. Opetusmateriaali hyödyntää visual scripting -menetelmää, eli no-code-lähestymistapaa, joka mahdollistaa pelien rakentamisen ilman syvällistä ohjelmointiosaamista.
Opinnäytetyössä esitetään, miten yksinkertainen peli rakentuu ideasta pelattavaksi peliksi. Keskeisenä tavoitteena on madaltaa kynnystä pelinkehitykseen tarjoamalla selkeä ja helposti ymmärrettävä esimerkki, jonka avulla pelinkehityksen eri osa-alueita on helppo oppia ja soveltaa käytännössä.
Opinnäytetyössä esitetään, miten yksinkertainen peli rakentuu ideasta pelattavaksi peliksi. Keskeisenä tavoitteena on madaltaa kynnystä pelinkehitykseen tarjoamalla selkeä ja helposti ymmärrettävä esimerkki, jonka avulla pelinkehityksen eri osa-alueita on helppo oppia ja soveltaa käytännössä.