Osaamiskeskittymän muotoileminen ammattikorkeakouluun
Pirttikoski, Virve (2024)
Pirttikoski, Virve
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037844
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli ymmärtää arvon muodostumista asiakkaille ja työntekijöille ammattikorkeakoulun moninaisuusaiheisessa osaamiskeskittymässä. Tavoitteena oli kehittää osaamiskeskittymän palvelukonsepti. Kehittämistyön tarve oli lähtöisin työntekijöistä ja se toteutettiin LAB-ammattikorkeakoululle. Ammattikorkeakoulussa moninaisuusaiheeseen liittyvä laaja osaaminen oli hajallaan eri yksiköissä ja lisäksi se yhdisti opettajia, TKI-asiantuntijoita ja opiskelijoita eri aloilta sekä yhteistyökumppaneita. Tietoperustan avulla ammattikorkeakoulun muuttuvaa toimintaympäristöä ja sen haasteita ymmärrettiin julkisen palvelun arvon luomisen sekä asiakas- ja työntekijäkokemuksen näkökulmasta. Osaamiskeskittymä voidaan nähdä sosiaalisen oppimisen tilana tai käytännön oppivana yhteisönä. Moninaisuusosaamisella tarkoitetaan tietoja, taitoja ja kykyjä arvostaa yksilön ominaisuuksia sekä omaksua niitä organisaation vahvuudeksi.
Kehittämistyön lähestymistapana toimi palvelumuotoilullinen ajattelu ja sen prosessimallina Design Councilin tuplatimanttimalli. Prosessi eteni tutki, määritä-, kehitä- ja toimita-vaiheiden mukaisesti. Käytännönläheinen prosessi mahdollisti ymmärtämisen, ideoimisen ja kiteyttämisen vuorottelun sekä ratkaisujen testaamisen ja tulosten kiteyttämisen. Menetelmällisiä valintoja olivat ammattikorkeakoulun työntekijöille järjestetyt haastattelut, joita toteutettiin yhteensä 13. Ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijaryhmälle ja yhteistyökumppaneille järjestettiin ideointityöpajat sekä työntekijöille useita yhteiskehittämisen työpajoja.
Tuloksena muodostettiin palvelukonsepti, joka esittelee palvelun idean kokonaisuudessaan. Se pitää sisällään kuvasuunnitelman, jossa esitellään visuaalisella tavalla idea osaamiskeskittymästä. Se auttaa suunnitteluryhmän jäseniä hahmottamaan palvelua ennen sen kokeilemista käytännössä. Konsepti pitää sisällään myös vision, mission ja strategian sekä toimintatavat, jotka ohjaavat toiminnan toteuttamista. Liiketoimintamallissa kuvataan toiminnan kokonaisuus, sen keskeiset menestystekijät sekä niiden väliset suhteet. Lisäksi konsepti pitää sisällään asiakasprofiilit, joiden kautta ymmärretään asiakasta paremmin, sekä sidosryhmäkartassa esitellään keskeiset toimijat, asiakkaat ja kumppanit. Tuotokset tarjoavat ammattikorkeakoululle mahdollisuuden kehittää organisaation toimintatapaa ja verkostoitumista moninaisuusosaamisen hyödyntämisessä sekä edistää teemaan liittyvää oppimista, tutkimista ja kehittämistä. Palvelumyynnin avulla tarjotaan moninaisuusosaamisen vahvistamista muille yhteisöille, organisaatioille ja yrityksille. Moninaisuus lisää organisaatioiden innovaatiokyvykkyyttä, kansainvälistymistä ja työhyvinvointia sekä parantaa palveluja moninaisuuden näkökulmasta.
Kehittämistyön lähestymistapana toimi palvelumuotoilullinen ajattelu ja sen prosessimallina Design Councilin tuplatimanttimalli. Prosessi eteni tutki, määritä-, kehitä- ja toimita-vaiheiden mukaisesti. Käytännönläheinen prosessi mahdollisti ymmärtämisen, ideoimisen ja kiteyttämisen vuorottelun sekä ratkaisujen testaamisen ja tulosten kiteyttämisen. Menetelmällisiä valintoja olivat ammattikorkeakoulun työntekijöille järjestetyt haastattelut, joita toteutettiin yhteensä 13. Ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijaryhmälle ja yhteistyökumppaneille järjestettiin ideointityöpajat sekä työntekijöille useita yhteiskehittämisen työpajoja.
Tuloksena muodostettiin palvelukonsepti, joka esittelee palvelun idean kokonaisuudessaan. Se pitää sisällään kuvasuunnitelman, jossa esitellään visuaalisella tavalla idea osaamiskeskittymästä. Se auttaa suunnitteluryhmän jäseniä hahmottamaan palvelua ennen sen kokeilemista käytännössä. Konsepti pitää sisällään myös vision, mission ja strategian sekä toimintatavat, jotka ohjaavat toiminnan toteuttamista. Liiketoimintamallissa kuvataan toiminnan kokonaisuus, sen keskeiset menestystekijät sekä niiden väliset suhteet. Lisäksi konsepti pitää sisällään asiakasprofiilit, joiden kautta ymmärretään asiakasta paremmin, sekä sidosryhmäkartassa esitellään keskeiset toimijat, asiakkaat ja kumppanit. Tuotokset tarjoavat ammattikorkeakoululle mahdollisuuden kehittää organisaation toimintatapaa ja verkostoitumista moninaisuusosaamisen hyödyntämisessä sekä edistää teemaan liittyvää oppimista, tutkimista ja kehittämistä. Palvelumyynnin avulla tarjotaan moninaisuusosaamisen vahvistamista muille yhteisöille, organisaatioille ja yrityksille. Moninaisuus lisää organisaatioiden innovaatiokyvykkyyttä, kansainvälistymistä ja työhyvinvointia sekä parantaa palveluja moninaisuuden näkökulmasta.