Mocktail-kahvilan liiketoimintasuunnitelman tukevat analyysit ja markkinamahdollisuudet
Kamara, Mabinty (2024)
Kamara, Mabinty
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää liiketoimintasuunnitelman tukevat analyysit mocktail-kahvilalle, joka yhdistää kahvilan ja alkoholittoman mocktail-baarin toiminnot. Työn tarkoituksena oli selvittää konseptin markkinamahdollisuuksia ja kilpailukykyä Suomen ravintolamarkkinoilla, joissa terveystietoisuus ja alkoholiton elämäntapa ovat kasvussa. Työ tarjoaa arvokasta tietoa toimeksiantajalle, joka harkitsee mocktail-kahvilan perustamista ja pyrkii tavoittamaan asiakkaita tarjoamalla terveellisiä ja alkoholittomia juomavaihtoehtoja.
Kehittämistehtävänä oli kartoittaa mocktail-kahvilakonseptin mahdollisuuksia ja haasteita, erityisesti asiakassegmenttejä ja kilpailuetuja. Teoreettinen viitekehys pohjautui liiketoiminnan suunnitteluun ja analyysimenetelmiin liittyvään kirjallisuuteen, jossa korostettiin markkina- ja kilpailija-analyysien merkitystä. Pääasiallisina lähteinä olivat alan kirjallisuus ja raportit, jotka tarjosivat näkökulmia alkoholittomien vaihtoehtojen kysyntään ravintola-alalla.
Työssä hyödynnettiin markkina- ja kilpailija-analyyseja sekä PESTEL- ja SWOT-analyyseja. SWOT-analyysin avulla tunnistettiin mocktail-kahvilan vahvuudet ja heikkoudet, kun taas PESTEL-analyysi kartoitti ulkoiset toimintaympäristön tekijät. Kilpailija-analyysissä tarkas-teltiin markkinoiden muiden toimijoiden vahvuuksia ja heikkouksia.
Keskeisiksi tuloksiksi nousi mocktail-kahvilan vahva markkinapotentiaali terveystietoisten ja alkoholitonta elämäntapaa arvostavien kuluttajien keskuudessa. Alkoholittomien juomien kasvava kysyntä ja kuluttajien arvostamat terveelliset vaihtoehdot tukevat konseptin menestystä. Mocktail-kahvila voi erottua kilpailijoistaan innovatiivisella juomatarjonnallaan, joka vastaa asiakkaiden odotuksia ja tarjoaa elämyksellisen kokemuksen.
Johtopäätöksenä todetaan, että mocktail-kahvilakonsepti on lupaava, mutta sen tunnettuutta tulee kasvattaa ja asiakkaiden sitoutumista vahvistaa. Kehittämisehdotuksina suositellaan sosiaalisen median tehokasta hyödyntämistä brändin tunnettuuden kasvattamisessa sekä yhteistyötä paikallisten tuottajien kanssa, mikä tukee vastuullisuutta ja lisää kahvilan vetovoimaa.
Kehittämistehtävänä oli kartoittaa mocktail-kahvilakonseptin mahdollisuuksia ja haasteita, erityisesti asiakassegmenttejä ja kilpailuetuja. Teoreettinen viitekehys pohjautui liiketoiminnan suunnitteluun ja analyysimenetelmiin liittyvään kirjallisuuteen, jossa korostettiin markkina- ja kilpailija-analyysien merkitystä. Pääasiallisina lähteinä olivat alan kirjallisuus ja raportit, jotka tarjosivat näkökulmia alkoholittomien vaihtoehtojen kysyntään ravintola-alalla.
Työssä hyödynnettiin markkina- ja kilpailija-analyyseja sekä PESTEL- ja SWOT-analyyseja. SWOT-analyysin avulla tunnistettiin mocktail-kahvilan vahvuudet ja heikkoudet, kun taas PESTEL-analyysi kartoitti ulkoiset toimintaympäristön tekijät. Kilpailija-analyysissä tarkas-teltiin markkinoiden muiden toimijoiden vahvuuksia ja heikkouksia.
Keskeisiksi tuloksiksi nousi mocktail-kahvilan vahva markkinapotentiaali terveystietoisten ja alkoholitonta elämäntapaa arvostavien kuluttajien keskuudessa. Alkoholittomien juomien kasvava kysyntä ja kuluttajien arvostamat terveelliset vaihtoehdot tukevat konseptin menestystä. Mocktail-kahvila voi erottua kilpailijoistaan innovatiivisella juomatarjonnallaan, joka vastaa asiakkaiden odotuksia ja tarjoaa elämyksellisen kokemuksen.
Johtopäätöksenä todetaan, että mocktail-kahvilakonsepti on lupaava, mutta sen tunnettuutta tulee kasvattaa ja asiakkaiden sitoutumista vahvistaa. Kehittämisehdotuksina suositellaan sosiaalisen median tehokasta hyödyntämistä brändin tunnettuuden kasvattamisessa sekä yhteistyötä paikallisten tuottajien kanssa, mikä tukee vastuullisuutta ja lisää kahvilan vetovoimaa.