Esimiesten ja alaisten palautteenanto ja vastaanotto
Pllana, Blerina (2015)
Pllana, Blerina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252563
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on palautteen merkitys työyhteisössä. Tarkoituksena on selvittää työyhteisön palautekäytäntöjä ja palautteen merkitystä esimies-alaistasolla. Opinnäytetyössä palautetta käsiteltiin käsitteenä työyhteisön käytäntönä sekä määriteltiin, mikä olisi toimivin palautekanava työyhteisössä. Opinnäytetyön case-yritys on Nordea, sen Espoon alueen 6 konttorin toimihenkilöt ja esimiehet sekä Nordea rahoituksen yritysluottotiimi.
Opinnäytetyössä tutkimuksella käsitellään palautetta ja palautekanavia ja niiden merkitystä työyhteisöön. Lisäksi selvitellään, mitkä ovat yleisimpiä palautekanavia ja miten esimies suhtautuu palautteeseen. Teoriaosuus koostuu palautteen yleisestä teoriasta. Tässä opinnäytetyössä palaute tarkoittaa esimiehen ja toimihenkilöiden välistä vuorovaikutusta, joka sisältää luottamuksellista palautteen antoa ja vastaanottoa.
Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Tutkimus toteutettiin Leppävaaran Nordeassa sekä Nordea Rahoituksessa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään työntekijöiden näkemyksiä työyhteisön palautekäytännöstä sekä niiden merkityksestä. Kyselylomakkeessa käytettiin valmiita vastausvaihtoehtoja sisältäviä väittämiä. Väittämät ovat Likertin neliportaisia asenneasteikkoja.
Tutkimuksessa selvisi että, tutkittavilla kohdeorganisaatioilla on hyvä palautekulttuuri. Suurin osa vastaajista on tyytyväisiä palautteen saamiseen. Alaiset ja heidän esimiehensä ottavat palautetta rakentavasti vastaan. Vastaajat pitävät kuukausi- ja kehityskeskustelua tärkeimpänä palautekanavana palautteenannossa. Keskustelut mahdollistavat avoimen ja rehellisen keskustelun, jossa molemmilla osapuolilla on mahdollisuus antaa avoimesti palautetta.
Opinnäytetyössä tutkimuksella käsitellään palautetta ja palautekanavia ja niiden merkitystä työyhteisöön. Lisäksi selvitellään, mitkä ovat yleisimpiä palautekanavia ja miten esimies suhtautuu palautteeseen. Teoriaosuus koostuu palautteen yleisestä teoriasta. Tässä opinnäytetyössä palaute tarkoittaa esimiehen ja toimihenkilöiden välistä vuorovaikutusta, joka sisältää luottamuksellista palautteen antoa ja vastaanottoa.
Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Tutkimus toteutettiin Leppävaaran Nordeassa sekä Nordea Rahoituksessa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään työntekijöiden näkemyksiä työyhteisön palautekäytännöstä sekä niiden merkityksestä. Kyselylomakkeessa käytettiin valmiita vastausvaihtoehtoja sisältäviä väittämiä. Väittämät ovat Likertin neliportaisia asenneasteikkoja.
Tutkimuksessa selvisi että, tutkittavilla kohdeorganisaatioilla on hyvä palautekulttuuri. Suurin osa vastaajista on tyytyväisiä palautteen saamiseen. Alaiset ja heidän esimiehensä ottavat palautetta rakentavasti vastaan. Vastaajat pitävät kuukausi- ja kehityskeskustelua tärkeimpänä palautekanavana palautteenannossa. Keskustelut mahdollistavat avoimen ja rehellisen keskustelun, jossa molemmilla osapuolilla on mahdollisuus antaa avoimesti palautetta.