Asiakaslähtöistä markkinointia : Case: Laureamko
Lundgren, Mirja (2015)
Lundgren, Mirja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232477
Tiivistelmä
Vuonna 2013 Laureamko päivitti strategiansa ja uuden strategian pohjalta vuonna 2014 Laureamkossa uudistettiin visuaalista ilmettä ja brändiä. Näiden uudistuksien myötä koettiin myös, että Laureamko tarvitsee markkinointisuunnitelman, sillä aikaisemmin markkinointia olin suunniteltu lähinnä vain viestinnän osalta. Markkinointi haluttiin koko organisaation läpileikkaavaksi toiminnoksi, johon kaikki osallistuvat ja jossa kaikki ymmärtävät oman osansa organisaation markkinoinnissa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Laurean opiskelijakunta Laureamkolle operatiivinen markkinointisuunnitelma ja kehittää uusia markkinointitoimia. Markkinointisuunnitelma selventää Laureamkon strategista toimintaa, sekä ja tuo esille markkinoinnin kannalta tärkeät toiminnot. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on tehdä Laureamkon markkinoinnista entistä asiakaslähtöisempää.
Suunnitelman toteutuksessa hyödynnettiin kolmivaiheista palvelumuotoilumallia, jossa alussa keskityttiin ymmärtämään asiakkaiden tarpeet. Menetelminä tässä vaiheessa käytettiin SWOT-analyysia, benchmarkingia ja markkinatutkimusta. Markkinatutkimuksen pohjalta koostettiin asiakasprofiilit. Työn keskivaiheessa kehitettiin ja innovoitiin uusia toimintatapoja ideointi workshopin avulla, sekä luotiin Laureamkon markkinointimix kerättyjen tietojen pohjalta. Viimeisessä luvussa tehdään markkinointi-suunnitelma.
Työn keskeisenä tietoperustana käytettiin palvelumarkkinoinnin ja markkinointisuunnittelun teoriaa. Lisäksi työssä käsiteltiin markkinointia voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa ja markkinoinnin trendejä.
Laureamkon rahoituspohja koostuu jäsenmaksuista ja avustuksista. Tämän takia Laureamkon täytyy markkinoida kahteen suuntaan: jäsenille ja muille sidosryhmille. Tämä opinnäytetyö on kuitenkin keskittynyt opiskelijoille suunnattuun markkinointiin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Laurean opiskelijakunta Laureamkolle operatiivinen markkinointisuunnitelma ja kehittää uusia markkinointitoimia. Markkinointisuunnitelma selventää Laureamkon strategista toimintaa, sekä ja tuo esille markkinoinnin kannalta tärkeät toiminnot. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on tehdä Laureamkon markkinoinnista entistä asiakaslähtöisempää.
Suunnitelman toteutuksessa hyödynnettiin kolmivaiheista palvelumuotoilumallia, jossa alussa keskityttiin ymmärtämään asiakkaiden tarpeet. Menetelminä tässä vaiheessa käytettiin SWOT-analyysia, benchmarkingia ja markkinatutkimusta. Markkinatutkimuksen pohjalta koostettiin asiakasprofiilit. Työn keskivaiheessa kehitettiin ja innovoitiin uusia toimintatapoja ideointi workshopin avulla, sekä luotiin Laureamkon markkinointimix kerättyjen tietojen pohjalta. Viimeisessä luvussa tehdään markkinointi-suunnitelma.
Työn keskeisenä tietoperustana käytettiin palvelumarkkinoinnin ja markkinointisuunnittelun teoriaa. Lisäksi työssä käsiteltiin markkinointia voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa ja markkinoinnin trendejä.
Laureamkon rahoituspohja koostuu jäsenmaksuista ja avustuksista. Tämän takia Laureamkon täytyy markkinoida kahteen suuntaan: jäsenille ja muille sidosryhmille. Tämä opinnäytetyö on kuitenkin keskittynyt opiskelijoille suunnattuun markkinointiin.