Valokuvausharrastajien hääkuvausverkkokurssi: markkinatutkimus
Linnea, Kuhmonen (2024)
Linnea, Kuhmonen
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037884
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli syventää asiakasymmärrystä hääkuvausverkkokurssin kohderyhmästä markkinatutkimuksen keinoin. Tutkimuksessa kerättiin tietoa verkkokurssin kohderyhmän määrittämiseksi, heidän mieltymyksistään kurssin ominaisuuksiin ja toimintoihin sekä toiveista kurssin sisällön osa-alueiden suhteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmin, aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat häävalokuvauksesta kiinnostuneet henkilöt, joiden osaamistaso vaihteli. Kyselystä rajattiin pois hääkuvauksen ammattilaiset ja henkilöt, jotka eivät olleet kiinnostuneita hääkuvauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin suorien jakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla. Tulokset osoittivat, että hääkuvauksen oppimateriaaleja on niukasti saatavilla, mikä osoitti verkkokurssin tarpeen. Vastaajien mukaan kurssin houkuttelevuus perustui vahvasti opettajan ammattitaidon, käytännönläheisyyden, monipuolisuuden, vuorovaikutteisuuden ja joustavuuden ympärille. Myös kilpailukykyinen hinnoittelu nousi tärkeäksi tekijäksi. Kohderyhmän tarpeista sisältöä kohtaan kävi ilmi, että he toivovat saavansa mahdollisimman suuren hyödyn yhdestä kurssista. Suurin motivaatio hääkuvaustaitojen kehittämiseen liittyi tunteiden ja hetkien taltioimiseen, mikä viittasi siihen, että verkkokurssin tulisi keskittyä näihin elementteihin. Tutkimuksesta muodostettu asiakasymmärrys mahdollistaa verkkokurssin asiakaslähtöisen kehittämisen.