Wellness-näkökulman korostaminen elämyspalveluyrityksessä
Ruuth, Mari (2024)
Ruuth, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037919
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerryttää asiakasymmärrystä ja sen avulla pystyä tutkimaan sekä edelleen korostamaan wellness- näkökulmaa toimeksiantajayrityksen palveluissa. Työn toimeksiantajayrityksenä toimi Yritys X, joka tuottaa luontoon, luontoympäristöihin ja hevosiin pohjautuvia hyvinvointia ja elämyksiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että toimeksiantaja saisi hyötyä yrityksen palvelujen sekä asiakaskokemuksen kehittämiseen tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu wellness-ajattelun sekä wellness-palveluliiketoiminnan käsitteistöstä. Tietoperustassa käsitellään myös hyvinvointimatkailua, asiakasymmärrystä, asiakaskokemusta sekä palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja siinä hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja asiakasymmärryksen kerryttämiseen. Tutkimusaineistoa kerättiin asiantuntijahaastattelun, osallistuvan havainnoinnin sekä sähköisen asiakaskyselyn avulla.
Menetelmien avulla saatuja tuloksia ja niistä tehtyjä johtopäätöksiä voitiin hyödyntää konkreettisten kehitysehdotusten laatimiseen. Kehitysehdotukset tukevat yrityksen toiminnan kehittämistä ja wellness-näkökulman vahvistamista. Näiden ehdotusten pohjalta toteutettavilla toimenpiteillä yrityksellä olisi mahdollisuus lisätä palveluidensa houkuttelevuutta ja syventää asiakkaiden kokemusta kokonaisvaltaisista hyvinvointivaikutuksista. The aim of this Bachelor’s thesis was to enhance customer insight and, through that, explore or emphasize the wellness perspective in the services of the commissioning company. The commissioning company for the thesis was Company X, which offers well-being and experiences based on nature, natural environments, and horses. The purpose of the thesis was to provide the commissioner with tangible benefits for the future development of thecompany's services and customer experience. The theoretical framework of the thesis consists of the concepts of wellness thinking and wellness service business. The knowledge base also addresses wellness tourism, customer insight, customer experience, as well as the processes and methods of service design.
The thesis was carried out as a functional thesis utilizing service design methods to enhance customer understanding. Research data was collected through expert interviews,participatory observation, and an online customer survey. The results obtained from the collected data were used to create development proposals that support the company's operational development and strengthen the wellness perspective. By implementing these proposals, the company would have the opportunity to increase the attractiveness of its services and deepen customers' experiences of comprehensive wellness benefits.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja siinä hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja asiakasymmärryksen kerryttämiseen. Tutkimusaineistoa kerättiin asiantuntijahaastattelun, osallistuvan havainnoinnin sekä sähköisen asiakaskyselyn avulla.
Menetelmien avulla saatuja tuloksia ja niistä tehtyjä johtopäätöksiä voitiin hyödyntää konkreettisten kehitysehdotusten laatimiseen. Kehitysehdotukset tukevat yrityksen toiminnan kehittämistä ja wellness-näkökulman vahvistamista. Näiden ehdotusten pohjalta toteutettavilla toimenpiteillä yrityksellä olisi mahdollisuus lisätä palveluidensa houkuttelevuutta ja syventää asiakkaiden kokemusta kokonaisvaltaisista hyvinvointivaikutuksista.
The thesis was carried out as a functional thesis utilizing service design methods to enhance customer understanding. Research data was collected through expert interviews,participatory observation, and an online customer survey. The results obtained from the collected data were used to create development proposals that support the company's operational development and strengthen the wellness perspective. By implementing these proposals, the company would have the opportunity to increase the attractiveness of its services and deepen customers' experiences of comprehensive wellness benefits.