Sosiaalisen median markkinointiviestintä suunnitelma pakohuonepelille
Eskelinen, Eerika; Hämäläinen, Arttu (2024)
Eskelinen, Eerika
Hämäläinen, Arttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122238071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122238071
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä WorryEscape- hankeen kanssa. Hanketta toteuttaa Laurea-ammattikorkeakoulu sekä Itä-Suomen yliopisto ja rahoittajana toimii Oikeusministeriö. Tavoitteena hankkeessa on kehittää talouspakohuonepeli. Pelin idea kehittää nuorten aikuisten kuluttaja talousosaamista, sillä tutkimuksen mukaan nuorten talosuosaaminen on muita heikompaa. Opinnäytetyön aiheena oli kehittää markkinointiviestintäsuunnitelma kyseiselle pakohuonepelille. Pakohuonepelin eli myös markkinointiviestinnän kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset. Etenkin sosionomi- ja kotitalousopiskelijat sekä vasta valmistuneita halutaan tavoittaa, sillä he ovat henkilöitä, jotka opettavat talousasioista nuoremmille ikäpolville.
Opinnäytetyö käsitteli teoriaa markkinointiviestinnän suunnitelmasta, joka tukee tuotetun työn tavoitetta. Teorian kirjoittamiseen on käytetty kirjoja, artikkeleita ja internetistä löytyviä julkaisuja lähdeaineistona. Markkinointiviestintä keskittyy sosiaalisen median kanaviin saavuttaakseen mahdollisimman laajasti tavoitellun kohdeyleisön. Jotta tunnistettiin hankkeelle tehokkaimmat sosiaalisen median kanavat, luotiin puolistrukturoitu kyselylomake. Kysely luotiin Google Forms palvelussa, jotta kyselyä pystyttiin jakamaan sosiaalisen median kautta.
Kyselyn tuloksia analysoitiin kaavioiden ja käyttäytymismallien pohjalta. Näiden perusteella Instagram, Snapchat, TikTok sekä YouTube olivat tavoittavimmat alustat, jota pakohuonepelin mainostamiseen ja vaikuttajamarkkinointiin kannattaa hyödyntää. Tuloksista nähtiin, että näillä kanavilla suosittua ovat lifestyle, huumori ja vlogi tyylinen sisältö. Puhutellakseen kohdeyleisöä, tulee sosiaalisen median nopeita muutoksia seurata aktiivisesti. Jatkuvalla seurannalla ja arvioinnilla voidaan parantaa markkinoinnin toimivuutta. Markkinointiviestinnän tehokkaalla hyödyntämisellä on mahdollista saavuttaa hankkeen tavoitteet kehittää nuorien aikuisten kuluttaja taloustietämyksessä pakohuonepelin avulla.
Opinnäytetyö käsitteli teoriaa markkinointiviestinnän suunnitelmasta, joka tukee tuotetun työn tavoitetta. Teorian kirjoittamiseen on käytetty kirjoja, artikkeleita ja internetistä löytyviä julkaisuja lähdeaineistona. Markkinointiviestintä keskittyy sosiaalisen median kanaviin saavuttaakseen mahdollisimman laajasti tavoitellun kohdeyleisön. Jotta tunnistettiin hankkeelle tehokkaimmat sosiaalisen median kanavat, luotiin puolistrukturoitu kyselylomake. Kysely luotiin Google Forms palvelussa, jotta kyselyä pystyttiin jakamaan sosiaalisen median kautta.
Kyselyn tuloksia analysoitiin kaavioiden ja käyttäytymismallien pohjalta. Näiden perusteella Instagram, Snapchat, TikTok sekä YouTube olivat tavoittavimmat alustat, jota pakohuonepelin mainostamiseen ja vaikuttajamarkkinointiin kannattaa hyödyntää. Tuloksista nähtiin, että näillä kanavilla suosittua ovat lifestyle, huumori ja vlogi tyylinen sisältö. Puhutellakseen kohdeyleisöä, tulee sosiaalisen median nopeita muutoksia seurata aktiivisesti. Jatkuvalla seurannalla ja arvioinnilla voidaan parantaa markkinoinnin toimivuutta. Markkinointiviestinnän tehokkaalla hyödyntämisellä on mahdollista saavuttaa hankkeen tavoitteet kehittää nuorien aikuisten kuluttaja taloustietämyksessä pakohuonepelin avulla.