Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Psykofyysisen fysioterapian keinoja 5-6-vuotiaan lapsen vireystilan säätelyyn : opas varhaiskasvatuksen henkilökunnalle

Korhonen, Katja (2024)

 
Avaa tiedosto
Korhonen_Katja.pdf (3.314Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122238072
Tiivistelmä
Vireystilalla tarkoitetaan ihmisen psyykkistä ja fyysistä toimintavalmiutta. Vireystilaa säätelee aivoverkosto. Keskeisimpiä vireystilaan vaikuttavia tekijöitä ovat riittävä ja laadukas uni, ravinto sekä omasta hyvinvoinnista huolehtiminen esimerkiksi liikunnan avulla. Vireystila vaihtelee päivän aikana kaikissa kolmessa tilassa: alivireydessä, optimaalisessa vireystilassa sekä ylivireässä tilassa. Aikuiset osaavat korjata tarpeen tullen ja usein huomaamattaan omaa vireystilaansa tilanteeseen tai ympäristöön sopivaksi, mutta lapset tarvitsevat aikuisen ohjaamista vireystilan säätämiseen tarkoituksen mukaiseksi. Jotta lapsen vireystilaa voidaan muuttaa, on aikuisen ensiksi tunnistettava oma vireystasonsa. Kuten mikä tahansa uusi taito, vaatii myös vireystilaa säätelevät menetelmät harjoittelua. Lapset ovat avoimia ja halukkaita kokeilemaan uutta. Tarkkailemalla lasta ja kokeilemalla jokaiselle lapselle löytyy omanlainen ja toimiva tapa säädellä vireystilaa. Opittuaan näitä keinoja lapsi pystyy käyttämään niitä myöhemmin myös itsenäisesti.

Tämän toiminnallisen opinnäytetyn tarkoituksena oli kartoittaa, miten psykofyysisen fysioterapian menetelmillä voidaan tukea 5–6-vuotiaan lapsen vireystilan säätelyä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi yksityinen taidepainotteinen päiväkoti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa varhaiskasvatuksen henkilökunnalle opas, joka tarjoaa käytännön vinkkejä ja harjoitteita, siitä miten lapsen vireystilaa voidaan säädellä päiväkotiarjessa.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin lasten vireystilaan vaikuttavia tekijöitä kuten liikuntaa, unta sekä lapsuusiän ADHD:n vaikutuksia. Tärkeänä osana tarkasteltiin myös psykofyysisen fysioterapian keinoja vireystilan säätelyssä. Psykofyysinen fysioterapia on fysioterapian erikoisala, jossa muun muassa hengitys- ja rentoutusharjoitteiden sekä kehotietoisuusmenetelmien avulla vahvistetaan ihmisen toimintakykyä kokonaisvaltaisesti. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneessä oppaassa hyödynnettiin alan kirjallisuutta sekä tutkimuksista saatua tietoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste