Vuorovaikutusta ja oppimista tukevan taaperokerhon ryhmän ohjaajan opas
Vornanen, Salla (2024)
Vornanen, Salla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122538124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122538124
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminallisena kehittämistyönä aitoon tarpeeseen Kymenlaakson Perhekeskukselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, tuottaa ja arvioida Kymenlaakson Perhekeskukselle ryhmän ohjaajan opas taaperoikäisen lapsen oppimista ja vuorovaikutusta tukevaan ryhmään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea vanhemmuutta sekä ohjata vanhempia tarjoamaan lapselleen ikätasoon sopivia aktiviteetteja, jotka tukevat lapsen oppimista, kehitystä sekä hyvää vuorovaikutusta.
Ryhmän ohjaajan opas taaperoikäisten oppimista ja vuorovaikutusta tukevaan ryhmään syntyi hyödyntäen toteutustapana konstruktiivista tutkimusmallia. Opinnäytetyössä hyödynnettiin yhteiskehittämistä, haastatteluita, havainnointia, kirjallista lähdemateriaalia sekä toiminnallisena osuutena pidettyä pilotti ryhmää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu kohderyhmän ympärille. Siinä käsitellään taapero ikää kehityskautena sekä vuorovaikutuksen ja oppimisen tärkeyttä ja tukemista suhteessa lapsen kehitykseen. Lisäksi viitekehys sisältää tietoa lapsi-vanhempiryhmän toteutuksesta, tavoitteista ja hyödyistä niin perheiden kun myös ryhmän ohjauksen näkökulmista.
Opinnäytetyö oli prosessina onnistunut ja siitä syntynyt ryhmäkonsepti sekä opas saivat erinomaista palautetta niin pilotointiin osallistuneilta perheiltä kuin myös toimeksiantajana toimineelta opinnäytetyön työelämäkumppanilta. Oppaan ja ryhmäkonseptin jatkokehittämis- ja hyödyntämismahdollisuudet ovat laajat. Työskentely sen parissa jatkuu seuraavaksi oppaan jakamisella Kymenlaakson alueen perhekeskusverkostolle sekä heidän yhteistyökumppaneillensa, jonka myötä päästään aloittamaan konkreettinen suunnittelu tulevista ryhmän toteutuksista ja muusta oppaan sisällön hyödyntämisestä toiminnassa.
Ryhmän ohjaajan opas taaperoikäisten oppimista ja vuorovaikutusta tukevaan ryhmään syntyi hyödyntäen toteutustapana konstruktiivista tutkimusmallia. Opinnäytetyössä hyödynnettiin yhteiskehittämistä, haastatteluita, havainnointia, kirjallista lähdemateriaalia sekä toiminnallisena osuutena pidettyä pilotti ryhmää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu kohderyhmän ympärille. Siinä käsitellään taapero ikää kehityskautena sekä vuorovaikutuksen ja oppimisen tärkeyttä ja tukemista suhteessa lapsen kehitykseen. Lisäksi viitekehys sisältää tietoa lapsi-vanhempiryhmän toteutuksesta, tavoitteista ja hyödyistä niin perheiden kun myös ryhmän ohjauksen näkökulmista.
Opinnäytetyö oli prosessina onnistunut ja siitä syntynyt ryhmäkonsepti sekä opas saivat erinomaista palautetta niin pilotointiin osallistuneilta perheiltä kuin myös toimeksiantajana toimineelta opinnäytetyön työelämäkumppanilta. Oppaan ja ryhmäkonseptin jatkokehittämis- ja hyödyntämismahdollisuudet ovat laajat. Työskentely sen parissa jatkuu seuraavaksi oppaan jakamisella Kymenlaakson alueen perhekeskusverkostolle sekä heidän yhteistyökumppaneillensa, jonka myötä päästään aloittamaan konkreettinen suunnittelu tulevista ryhmän toteutuksista ja muusta oppaan sisällön hyödyntämisestä toiminnassa.